Minden mentes spontán gyors vegán mákos-kókuszos süti
2014. július 04. írta: ZöldElla

Minden mentes spontán gyors vegán mákos-kókuszos süti

Nem tudom ki hogy van/volt vele, de amikor még fogyasztottam állati eredetű termékeket, vagyis tejet, vajat és tojást akkor nagyon stresszes volt számomra a sütés. Rizikófaktor, hogy elég keményre lett e felverve a fehérje, elég jól el lett e kavarva a sárgája a cukorral, jól össze kell dolgozni a vajat és a cukrot, óvatosan összedolgozni a tojáshabot a liszttel, stb. Utána pedig, hogy kellően megemelkedett-e sütés közben a tészta, mennyire szép aranybarna a színe, mennyire lett sima a teteje, et cetera et cetera.

suti3.jpg

Mióta vegán vagyok és vegán sütiket készítek, számomra sokkal élvezetesebb és mókásabb a sütés. Nem tudom miért, de nem érzem azt a nyomást, amit a tojásos-vajas sütik készítésénél éreztem, hogy szigorúan ragaszkodni kell a recepthez és mindent pontról pontra mindig ugyanúgy kell elkészíteni. Na már most esetemben a vegán sütik legtöbbje ad hoc készül. Szeretek hétköznap este is sütit enni és rendszerint csak összekeverek 4-5 dolgot, betolom a sütőbe és készen is van. Egyszer például a rizstej készítéséből visszamaradt rizs darálékot tettem bele a piskóta szerű tésztába. Korábban ilyen sose jutott volna eszembe de most már minden gátlás nélkül használok akár rizst is egy süti tésztájába. Kicsit engem is meglepett, hogy milyen finomra sikeredett.

Gyerekként imádtam kotyvasztani, mindent összeönteni, kutyulni és kavarni. Körülbelül ez az, ami visszajön, ha vegán sütit sütök durr bele bumm módra, aminek az a legjobb része, hogy mindig sikerül és jó ízű az eredmény. Így született meg a mai poszt főszereplője is, amihez a máktejből és a kókusztejből visszamaradt "felesleges" anyag került felhasználásra. Kicsit talán furcsa párosítás a mák és a kókusz de nincs sehol leírva, hogy tilos őket együtt használni. :) Emellett én mindkettőt szeretem és úgy voltam vele, hogy csak valami jó sülhet ki a párosításukból.

suti2.jpg

Pontos mennyiséget nem fogok tudni megadni mert mindent csak érzésre öntöttem a tálba, így a mennyiség hozzávetőleges lesz.

Hozzávalók:

  • 3/4 bögre hajdina csíra liszt (kicsírázott hajdinát le kell darálni)
  • 3/4 bögre zabliszt
  • 4 ek őrölt chia mag
  • 1 bögre mák
  • 1 bögre kókuszreszelék (tejkészítésből visszamaradt)
  • 100 gramm beáztatott mazsola (5-10 percig elég áztatni)
  • csapott kávéskanál sütőpor
  • 3-4 ek kókusztej
  • 1 kávéskanál őrölt vanília
  • pici víz

A chia magot daráljuk le és adjunk hozzá annyi vizet, hogy pont ellepje. Hagyjuk neki annyi időt, hogy bezselésedjen rendesen. A hajdinacsírát is daráljuk le (akár aprítóban) és tegyük a keverőtálba, majd a beáztatott mazsolát is tegyük az aprítóba 3-5 ek áztatóvízzel és aprítsuk pépesre. Tegyünk minden más összetevőt is a tálba keverjük jól össze. Ne lepődjünk meg mert nem a megszokott tészta állaga lesz, hanem egy összeálló, szinte formázható massza. A tepsi aljába tegyünk sütőpapírt, öntsük bele a masszát és egy spatulával/kenőlappal egyengessük el. 200 fokos előmelegített (légkeveréses) sütőben kb. 20 percig süssük.

suti1.jpg

Kihűlés után szeleteljük fel és egy kevésbé édes lekvárral tálaljuk. Én szeder lekvárt tettem hozzá, aminek az íze tökéletesen passzolt a sütihez.

Gondolom mindenkinek feltűnt, hogy nem használtam semmilyen cukrot a tésztába. Ez tudatos kihagyás volt, ugyanis süti sütésnél is szeretném (amennyire tudom) mellőzni a cukrot, így kísérletezgetem az édesítőkkel. Mivel datolyám nem volt itthon, így a mazsolával próbálkoztam, mint cukorpótló. Szerintem egész jól bevált, kellően édes lett a sütemény tésztája.

suti4.jpg

Ha valaki nyers vegán, akkor szerintem ő is nyugodtan elkészítheti a sütit ha a masszát az aszalógépben teríti ki és megszárítja. A különbség csak annyi lesz, hogy egy vastagabb tésztájú süti helyett nyers vegán kekszet fog kapni. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr196471547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.07.04. 18:39:19

"Rizikófaktor, hogy elég keményre lett e felverve a fehérje, elég jól el lett e kavarva a sárgája a cukorral, jól össze kell dolgozni a vajat és a cukrot, óvatosan összedolgozni a tojáshabot a liszttel, stb. "

Ne kamuzzámá :)

Melyik recept szerint kell beleforgatni a lisztbe a tojáshabot?

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.07.04. 18:46:36

A recepted meg pont ugyanaz, mint a több munkacím alatt is ismert és nagyon népszerű "lusta rétes" receptje :)

Csak abban nem chia magot, meg kókusztejet meg zablisztet kell összekeverni őrölt hajdinacsírával, hanem egy nagy tálban a réteslisztet, tejet, tojást a sütőporral, cukorral, vaníliás cukorral, meg az ízlés szerint cserélgethető egyebekkel, gyümölcsökkel, túróval, esetleg csokidarabokkal.

Gekko 2014.07.05. 09:40:20

Nem szívesen minősítem a bloggert, de ez a "még a főzés is stresszesebb volt, mielőtt vegán lettem" duma szánalmas. Nem kicsit.

ZöldElla 2014.07.05. 12:23:48

@Gekko: Fuss neki még egyszer annak a mondatnak. :) A sütés volt stresszesebb, nem a főzés. A mondatomban a sütés szó szerepel. Lehet újat mondok de a sütés és főzés két különböző dolog. ;) Bár igaz, hogy mindkettő a konyhában történik. :)

s.gitta 2014.07.11. 01:19:51

@polyvinyl: nem tudom, hogy mennyit sütsz vagy sütöttél, de általában a legtöbb tortaalap piskótájánál a lisztet a legvégén kell elkeverni óvatosan az elkészített - általában tojás és cukor alapú - habbal, nehogy összeessen a tészta. nem tudom miért kell beszólni, ha nem értesz ahhoz amit írsz? csak hogy lásd: ez pl az oroginal fekete erdő tortalap elkészítésének leírása.de sok más tortának is ez az alapja, meg a legtöbb piskóta is így működik. tádám:8 tojás fehérjét nagyon keményre felverjük,a sárgáját külön tálban összekeverjük(géppel) 16 dkg cukorral, majd a sárgája+ cukorhoz hozzáöntjük a kemény fehérjét és összekeverjük óvatosan egy irányba hogy ne essen össze.Összekeverünk 18 dkg lisztet 1 sütőport és 4 dkg kakaóport egy kis tálban majd ezt óvatosan csak fakanállal (!) apránként hozzákeverjük a tésztához.

kovacsegy 2015.05.10. 10:35:59

@polyvinyl:
Ha nem lennél ennyire egyszerű, vagy csak hírből ismernéd a sütést, akkor látnod kellett volna, hogy piskóta receptről szól, az ominózus mondat.

kovacsegy 2015.05.10. 11:02:41

Bocs ZöldElla!
Szégyellem magam, hogy elveimmel ellentétben válaszoltam polyvinyl-nek.
De nem tudtam megállni. :)
süti beállítások módosítása