Bírja a turmixgép a céklát?!
2016. március 10. írta: ZöldElla

Bírja a turmixgép a céklát?!

A legtöbb ember szerintem szereti minél gyorsabban és egyszerűbben letudni a konyhai műveleteket, amelyek ha eszközigényesek, akkor nagyban függnek a használt géptől is.

 

Mióta vegán vagyok sokkal jobban igénylem az aprító, botmixer és turmix adta lehetőségeket, hiszen sokkal gyakrabban szerepelnek a tányéromon a növényi "fasírtok", krémek, krémlevesek vagy turmixok. Ezek elkészítéséhez azonban erős, jó minőségű gép kell, különben elég hamar leégetjük a készülék motorját. Általában a 600 wattos teljesítményt mondják alsó határnak, hogy onnantól bírják a gyűrődést a masinák.

Mivel nem csúcskategóriás gépeim vannak, így be kell valljam, hogy 2-3 aprítót már sikerült az örök mechanikus mezőkre küldenem, mert túl becsültem a teljesítményüket és akaratosabban járattam őket, mint ahogy kellett volna. A turmixgépem még egyben van, azonban pár percébe beletelik, mire darabmentesre zúzza össze a turmixolandókat. Nézegettem már az amerikai vegán youtuberek videóiban használt szuper erős turmixgépeket, azonban azoknak az ára elég borsos, így megmaradt gondolatként egy ilyen erős gép kipróbálása.

Pár héttel ezelőtt megkeresett a Froothie magyarországi képviselője, hogy lenne e kedvem kipróbálni egy gépüket. Bevallom örömmel fogadtam a megkeresést, mert így végre én is testközelből tapasztalhattam meg, hogy milyen egy erős géppel dolgozni és nem csak a videók előtt csorgatni a nyálam, hogy de jó lenne... Pár hétre kaptam egy gépet, amelyet igyekeztem minél inkább többrétűen próbára tenni.

A Froothie egyébként egy ausztráliai cég, amely Ausztráliában, Új-Zélandon és Európában forgalmazza a turmix, prés és aszalógépeit. Én az Optimum 9400 nevű turmixgépet próbáltam ki, amelynek BPA mentes a kelyhe van, 2200 watt a teljesítménye, 10 sebességfokozattal rendelkezik, a pengék pedig nemesacélból vannak és rendhagyó módon 6 penge van benne. A motorjában karbonkefe van, amely működés közben hűti a motort megelőzve a túlmelegedést. Emellett még egy érzékelő van beépítve a motor mellé, hogyha mégis sikerülne túlerőltetni, akkor egy érzékelő bekapcsol és leállítja a gépet megelőzve a motor leégetését.

Egyébként 10 év garanciát adnak a gépekre és van egy 30 napos pénzvisszafizetési garancia, ha mégse váltotta volna be a megvásárolt a gép a hozzáfűzött reményeinket. Minden egyes gépet, amelyet kiküldenek 5 percig járatnak, hogy biztosan működőképes darabot kapjon a vásárló. Az európai központ ha jól tudom Hollandiában van, nekem is ott adták fel a csomagot, melyet végig futárszolgálat hozott, így a feladástól számítva 4-5 munkanap alatt ideért a csomag, ami szerintem nem rossz teljesítmény.

A géphez egyébként jár egy angol nyelvű, 80 receptet tartalmazó kis receptkönyv, amelyben turmixok, levesek és édességek receptjei találhatóak meg.

Igyekeztem több szempont szerint is kipróbálni, megnézni hogy mennyit bír, hogyan teljesít és milyen gyors. Az aránylag lágy húsú gyümölcsökkel, mint a banán, mangó és papaya elég könnyen megbirkózik, pillanatok alatt krémesre aprította a gyümölcsöket. A zöld turmixoknál, ahol kényes pont a zöld levelesek simára aprítása is jól teljesített a gép. A zöldet, esetemben a madárbegy salátát teljesen eldolgozta, nem beszélve az alma és uborka héjáról, amiket az én turmixgépem hajlamos darabosan hagyni, az Optimum 9400 elemeire vágta szét. Bevallom kíváncsi voltam, hogy hogyan boldogul a héjakkal, emiatt direkt nem hámoztam meg az ubit és az almát.

Ezenkívül készítettem még napraforgómag tejfölt, amit szintén kb. fél perc alatt krémesre, készre aprított, ami elég jó teljesítmény, illetve a klasszikus fagyott banán alapú fagyi készítését is kipróbáltam, hogy mennyire tudja a fagyott gyümölcsöt pépesíteni. A válasz, hogy simán viszi, nem okozott gondot a gépnek.

A "nagy" teszt azonban az alma-cékla-répa-gyömbér turmix volt. Az almát még szokás hagyományos turmixokban is használni, azonban a céklát és a répát inkább a gyümölcsprésekkel szokás levesíteni, hiszen kemények és sok turmixgép motorja, illetve pengéje nem bírja aprítani, pépesíteni. Az egyik promo videóban láttam hogy kavicsot aprítottak a gépben, így különösen kíváncsi voltam, hogy megbirkózik e a gyökérzöldségekkel. Persze súgott nekem is a kisördög, hogy azért a videókat lehet manipulálni és a fények beállításával simán lehet csalni, hogy egy puhább mészkőből vagy palából faragott kavics formájú követ aprítottak le, nem pedig kemény kvarc kavicsokat.

A géppel kapcsolatban leginkább pozitív benyomásaim vannak, tényleg nagyon erős és pikkpakk leaprít mindent. 10 fokozattal rendelkezik, de nekem nem nagyon kellett az 5. fokozat fölé mennem, ezen mindent bedarált. Bevallom a motorzajjal kapcsolatban picit csalódtam, azt hittem halkabb lesz – amúgy még így is halkabb, mint az én turmixgépem, amit már az utcáról is hallani lehet és olyan, mint egy rakéta  –, de ez a 2200 wattos teljesítmény mellett azt hiszem megbocsájtható.

Két dolog mellett azonban nem tudok elmenni. Az egyik, hogy én valamiért abban a képzetben voltam, hogy a géphez tartozó kehely üvegből lesz, ezért picit meglepődtem, amikor műanyag kelyhet találtam a dobozban, ami egyébként jó minőségű, kemény BPA mentes műanyag. A másik az a kehelysapka (nem tudom létezik e ilyen szó, de másként nem tudom nevezni), ami gumiból van. Ezzel személy szerint bajlódtam, nehezen tudtam a kehelyre illeszteni, illetve levenni is. Nem igazán sikerült rájönnöm a technikájára, hogy hogyan is lehetne könnyen és gyorsan le és fel tenni.

Összességében azonban nagyon jó gép, a teljesítménye és gyorsasága miatt elhanyagolható hátrány a gumi kehelysapka. Én megszerettem ezt a gépet. Az árát tekintve azonban hozza a kategóriája árát és egy közepes befektetésnek is megfelel a megvétele, ugyanis normál áron 250. 000 forint, akciósan pedig 123. 000 forint.

Froothie honlap: http://www.froothie.hu

Froothie Hungary Facebook: https://www.facebook.com/Froothie-Hungary

 

Ha tetszett a poszt és érdekelnek a veganizmussal kapcsolatos témák, akkor kövess Facebookon , Instagramon,  YouTube-on és Twitteren is!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr758455510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tóninéni 2016.03.10. 15:10:52

"A motorjában karbonkefe van..." Magyarul szénkefe. Nagyanyám Rakéta porszívójában is van ilyen. A parasztvakítás egy szép példáját láthattuk.

blablabla12 2016.03.10. 15:24:42

Legközelebb próbálj meg egy kicsit több világosságot teremteni, mert elég sötét lett a videó eleje. Pl egy kis asztali lámpát tegyél a kamera fölé és világítson a plafon fele, így az onnan visszaérkező szórt fény kicsit rásegít a képre.

papierusz 2016.03.10. 15:27:30

a karbon- azaz a szénkefe funkciója nem a motor hűtése.
A gép jó, viszont durván túlárazott, még akciósan is.
A hővédelem alapdolog egy pár ezres gépnél is.

blablabla12 2016.03.10. 15:27:34

A kefékről bővebben:
"A hagyományos (kefés) egyenáramú motorban a kefék létesítenek mechanikai kapcsolatot a forgórészen lévő villamos érintkezőkkel (ezt hívják kommutátornak), így elektromos áramkört létrehozva az egyenfeszültségű forrás és az armatúra tekercselése között. Miközben az armatúra forog a tengelye körül, a mozdulatlan kefék kapcsolatba kerülnek a forgó kommutátor különböző részeivel. A kommutátor és kefe rendszer villamos kapcsolók sorozatát alkotják, mindegyik sorrendben kapcsol úgy, hogy az áram mindig az állórészhez (állandómágnes) legközelebb lévő armatúratekercsen folyik keresztül; biztosítva azt, hogy a mágneses kölcsönhatás (forgó mágneses mező) mindig a megfelelő tekercs(ek) illetve a mágnes és a forgórész tekercsei között alakuljon ki."

Szóval a kefék nem a hűtéshez, hanem a működéshez kellenek.

Jazo 2016.03.10. 16:00:29

Ez a teljesítmény durván soknak tűnik egy turmix géphez. Nem csodálom, ha nagy a hangja. Szerintem jóval kisebb teljesítményű kevesebb sebességfokozattal rendelkező és sokkal olcsóbb gépek is tökéletesen kiszolgálnak még a legkomolyabb szakácsokat is. Ez pont annak való aki kavicsot darálna.

dreamhotep 2016.03.10. 17:09:30

az én vitamixem csak 1200W és kicsit drágább volt mint ez az akciós, de olcsóbb mint a normál ára. 7 év gari van rá. szinte ugyanígy néz ki. a teljesítményéről meg csak szuperlatívuszokban beszélhetek. turbo fokozatban 37000-et pörög. szerintem hasonló, így 123-ért jó, de 250ért...hááát annyiért kapok vitamixet inox házzal + magdarálóval ami önmagában 50.

citrix 2016.03.10. 18:48:20

Karbonkefe, erre nyílik a paraszt pénztárcája :-) valójában szénkefe a kommutátoros motorban ahogy 100 éve is ez volt benne. Hűteni mit hűt, a kommutátort? A hőkioldó bimetall még egy rendes hajszárítóban is van, a túlmelegedést megelőzendő. Mekkora marketingduma ez az egész 2200W-os turbómixer...

mt-03 2016.03.10. 22:10:10

2200w az ugye 10amper. Hat az eleg sok attol fuggetlenul hogy nem megy orakat de az en kis 16amperes megszakitomat surun lecsapkodna (hisz van meg par mas fogyaszto is).
A vitamix nagyon tuti de rohadt draga (ahogy ez is). Az en bajom mindig az hogy ha felkeni a cuccot az edeny falara (pl jeg) akkor onnantól fogva csak pörög a kes üresen.

csakegysrác 2016.03.11. 08:20:48

A magas fordulatszám nem öli ki a zöldség és gyümölcsökből a hasznos enzimeket? Vagy ez is csak parasztvakítás, hogy használj csigás préseket drágábban? Bár abból is van olcsóbb (30 körül) ha jól tévedek. Mondjuk ott a szárazanyag elveszik.

ZöldElla 2016.03.11. 22:30:08

@csakegysrác: Én nem tapasztaltam ilyet, mert maximum 1 percig ment a gép a répa-cékla tumixnál és minden erőlködés nélkül bezúzta az alapanyagokat, de ha pl. nyers sütihez csinálja az alapot az ember akkor az gondolom hosszabb idő és ott érdemes figyelni.
Az enzimek 47 fok fölött kezdenek pusztulni, de ha jól tudom akkor is a hő magasságával arányosan pusztulnak el az enzimek is. Tehát 50-60 fokos hőnél még talán nincs akkora probléma, mint 100-120 fokos vagy annál nagyobb hőhatásnál.

ZöldElla 2016.03.11. 22:38:52

@mt-03: Jéggel még nem próbáltam. :) De a fagyott banánt simán vitte, nem volt vele gondja és nem kente fel az oldalára sem. Lesz majd videó erről is. :)
Nálunk nem okozott gondot az áramigénye. De bevallom nem tudom, hogy ez amiatt van e mert kb. csak a hűtő az, ami folyamatos áramellátást igényel, minden mást lekapcsolunk és kihúzunk ha nem használjuk vagy azért mert nálunk a lépcsőházban jók a vezetékek.
Hát igen, az ára az Optimumnak és a VitaMixnek is borsos, de ha azt nézzük, hogy valaki telefont vagy laptopot vesz ugyanannyiért, mint a két turmix márka ára és 1-3 éven belül lecseréli, akkor ebből a szempontból annyira nem húzós. Konyhai gépet meg addig használ az ember, amíg ki nem purcan a motor, ami remélhetőleg minél később következik be. :)

ZöldElla 2016.03.11. 22:44:37

@tóninéni: Rákerestem, hogy használják e így a kifejezést és mivel több oldalon is dobott ki találatot a kereső, így ezért írtam annak.

ZöldElla 2016.03.12. 14:23:20

@blablabla12: Az iso-t állítottam be rosszul, emiatt lett sötét. Softboxot használtam a világításnál, bár egy nagyobb égő valóban kell bele.

Estevez atya 2020.05.10. 20:18:51

nézem, van ára.... de érdekel a téma, életmódváltás miatt
süti beállítások módosítása