16 tipp kezdő vegánoknak
2016. január 18. írta: ZöldElla

16 tipp kezdő vegánoknak

16 egyszerű útmutató tipp kezdő vegánoknak és azoknak, akik kacérkodnak a gondolattal, hogy a vegán életmódot válasszák.

 

Segítő mankóként összeszedtem 16 pontot, hogy segítsem az átállást azok számára, akik nehéznek találják a vegán életmódot vagy nem tudják, hogy vegánként mikre érdemes odafigyelni. 

cow-love-2.jpg

1) Hagyj fel a szemellenző folytonos visszarakásával és ismerd be magadnak, hogy a vegán életmód a legetikusabb. Ezt már úgyis tudod, de a kondicionált szokásaid miatt folyton visszahátrálsz. Ha nem így lenne, akkor nem lenne lelkiismeret furdalásod az állati eredetű ételek evése közben, vagy nem ezen pörögne az agyad egész nap.

2) Kezdj el vegán recepteket keresni. Ma már egész sok vegán és nyers vegán blog olvasható magyarul is, így csak írd be annak az ételnek a nevét a Google vagy Pinterest keresőjébe, amelynek a receptjére kíváncsi vagy. A vegán szót írd az étel neve elé! A youtube-on pedig angolul, németül és franciául is sok vegán receptvideót találsz.

3) Kezdj bele a vegán ételek és italok készítésébe! Nem kell a legbonyolultabb receptekkel kezdened, elsőre elég elkészíteni az első magtejed vagy zöldség fasírtod. Meglátod mennyire egyszerű lesz. Amikor főzni tanultál akkor sem egy bonyolult recepttel kezdtél, hanem egyszerűvel.

vennyit.jpg

4) Ha jobban szeretsz szakácskönyvből inspirálódni, akkor szerezd be a magyarul is olvasható kiadásokat. Több posztomban is összeszedtem pár példányt, amelyekről itt, itt és itt olvashatsz.

5) Keress rá vegán bloggerekre (magyarokra és külföldiekre egyaránt), olvasd el a tapasztalataikat és illeszd be az életedbe azokat. Rövidítsd le a tanulási időd, spórolj magadnak energiát és mások tanulófolyamatából tanulj! Sokkal könnyebb, ha már tudod mikre kell odafigyelned pl. élelmiszer, ruha, tisztálkodási eszközök vagy dekor kozmetikumok vásárlásakor.

6) Keress rá a vegán vloggerekre is, azaz azokra, akik videókat készítenek, hogy segítsenek neked és a többi kezdő vegánnak. Ma már több magyar vegán videóst is találsz a YouTube-on (Székely Vegán, Rossz Vegán, Vegan Reality, 75fledermaus, Ann's Fruit, DavidConBananas, Krisztina Kocsó, Ella Zold és Ella Zold Vlog) a sok száz angol, amerikai, német, francia stb. nemzetiségű vegán vlogger mellett. A külföldieket nézve ráadásul az adott nyelvet is gyakorolhatod.

vegan-healthy-wallpaper_1.jpg

7) Nézz vegán gasztro videókat, hiszen ingyen főzőtanfolyam az otthonodban és a videók alatt kérdezni is tudsz a készítőtől ha kérdés merül fel benned.

8) Ha a főzésnél közvetlen instrukciókra van szükséged és nem egy videóra, akkor keress rá a vegán főzőtanfolyamokra, hiszen ma már több kiváló vegán szakács is tart tanfolyamokat.

9) Menj el egy vegán vagy vegán opciókat is kínáló étterembe, hogy lásd milyen széles és ízletes a vegán ételek palettája. Olyan alapanyagokból készült ételt kóstolj, amit eddig valamiért hanyagoltál vagy nem ismertél, pl. szejtán/búzahús, zöld turmix, édeskömény, krémleves, növényi sajt, stb. (Kozmosz Vegán Étterem, Elixír, Napfényes Étterem, Istvánffi vegán hamburgerező, Vegán Édes Élet Cukrászda, Vega City, 96 Zen Étterem, Naspolya Nassolda)

szivboci.jpg

10) A különböző közösségi média oldalakon keress rá és lépj be a vegán csoportokba, ahol kérdezhetsz a csoporttagoktól. Kapcsolódj be a beszélgetésekbe vagy indíts el egy témát te magad.

11) Menj el a vegán rendezvényekre. Budapesten szinte minden héten minimum 1 vegán program van, ahol szívesen látják az új embereket és te is új ismerősöket szerezhetsz, illetve hozzád hasonló gondolkodású emberekkel találkozhatsz. A vidéki városokban is egyre több vegán csoport és találkozó van, keress rájuk az interneten. (Vegán Piknik csoport)

12) Tájékozódj, hogy egyes anyagok, illetve összetevők, amik az élelmiszerekben, vitaminokban és testápolási termékekben vannak honnan származnak. Az állati eredetű, ezáltal nem vegán összetevőket tartalmazó pl. a lanolin, kármin, méhpempő, méz, zselatin, kollagén, csiganyál, tejsavó stb. termékeket mind hanyagold.

13) Élelmiszer vásárláskor MINDIG olvasd el az adott termék összetevőlistáját. Alakítsd ki magadban a szokást, hogy először egy terméken automatikusan az összetevőket keresed meg és olvasod el. Idővel fel sem fog tűnni ez a rutin.

14) A testápolási, higiéniai és dekor kozmetikumokon mindig keresd a vegán logót, nézd meg az INCI listát! (Állatkísérlet mentes termékeket összefoglaló honlap.)

15) Ha bizonytalan vagy egy cég etikusságát illetően, akkor a kinézett termék megvásárlása előtt mindig keress rá az interneten a cég nevét és a vegan szót használva. Rengeteg angol és német nyelvű vegan beauty blogger van, akik utánanéznek a termékeknek, gyártóknak, illetve írnak a külföldi márkáknak, hogy vegánok e a termékeik.

16) Végül de nem utolsó sorban tisztázd magadban a pontos miért-edet, azaz hogy miért akarsz vegán lenni, mi motivál és visz előre? Fogalmazd meg és írd le, a papírt pedig tedd ki egy jól látható helyre, hogy bevésődjön a tudatalattidba, ezáltal nem fogsz meginogni ha a "jó szándékú" akadékoskodók hada csap le rád.

Ha tetszett a poszt és érdekelnek a veganizmussal kapcsolatos témák, akkor kövess Facebookon , Instagramon,  YouTube-on és Twitteren is!

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr448274740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blablabla12 2016.01.18. 10:57:55

Miért etikusabb egy növény életének véget vetni, mint egy állaténak?
Valamint, fennt egyik helyen 15-öt írtál ("15 egyszerű útmutató...")

2016.01.18. 19:48:42

Jó szándékú vagyok, de nem akadékoskodó. A bejegyzés is tetszett. Ellenben nem tudok szabadulni a hús utánozhatatlan ízétől az étkezésemben.
Viszont az etikát nem hoznám ebbe a kérdésbe, mert ez mélyütés.

mosttenyleg (törölt) 2016.01.18. 19:56:35

Nagyon közeli ismerősöm vega életmódot folytatott elvi okokból több évig, de megérezte az alapvető biológiai hátrányát: a szervezetedbe szükséges húst bevinni. A változatos étkezés és étrendkiegészítő sem mulasztotta el a hajhullást, körömgyengülést, stb, úgyhogy visszaállt a húsfogyasztásra... Aki állatot akar védeni, szerintem érdemesebb az állatok tiszteletét és ha már vágásra kerül a sor, 100%-os felhasználását hirdetni, sokkal többet ér ha kevesebb hulladékot termelünk és több belsőséget/"secondary meatet" eszünk, mintha biológiailag alátámasztott érvekkel felvértezett húsevők ellen próbálunk gyengélkedve érvelni hogy "de cuki az a coca" :)

m.t. 2016.01.18. 20:11:32

Nem kötözködésből kérdezem, tényleg érdekel:
A vegánoknak mi bajuk van az állati eredetű nem hús ételekkel?

Void Bunkoid 2016.01.18. 20:23:22

Már írtam a magtejes poszthoz is, de a "magtej" nem tej, főleg az elenyésző fehérjetartalma miatt. A mindenféle növényekből készülő zavaros, tejszerűen átlátszatlan ital sokkal inkább egy fermentálatlan, szűretlen.....sör :)

ZöldElla 2016.01.18. 21:02:21

@mosttenyleg: 23 éve élek hús, 3 éve tejtermék, tojás és méz mentesen. :) A vegetáriánus és a vegán étkezést is lehet rosszul csinálni, főleg ha rengeteg előre csomagolt, feldolgozott és adalékanyagos ételeket eszik az ember. Ajánlom T. Colin Campbell Kína-tanulmány című könyvét, a Forks over Knives című filmet és Dr. Neal Barnard tanulmányait. :)

ZöldElla 2016.01.18. 21:03:02

@blablabla12: Köszönöm, hogy szóltál, javítottam az elgépelést. :)

ZöldElla 2016.01.18. 21:09:04

@m.t.: Az, hogy azokhoz is nagyon durván kihasználják az élőlények testét, majd brutális módon végeznek a tejet és tojást adó állatokkal. Ha megengeded két linkkel válaszolnék egy másik blogról (én még nem írtam ezekről):
veganallatvedelem.blogspot.hu/2012/12/mi-baj-tejjel.html
és
veganallatvedelem.blogspot.hu/2012/12/mi-baj-tojassal.html

Ha beírod a google vagy youtube keresőbe, hogy milk industry vagy egg industry vagy dairy cruelty vagy egg cruelty akkor meg fogod látni, hogy mi velük a probléma.
A bőr, szőrme és gyapjú témában a blogon megtalálhatod a cikkeimet. A selyemről nem emlékszem, hogy írtam e. (Meg van a szöveg és a képi anyag is csak perpill nem emlékszem, hogy már élesítettem e).

ZöldElla 2016.01.18. 21:12:14

@Void Bunkoid: Az elnevezés nem tőlem származik. Nem tudom ki nevezte el így a növényi leveket, én csak használom a köztudatban lévő kifejezést. :)
Amúgy ez a növényi tej/magtej kifejezés ugyanolyan, mint a gyümölcshús szavunk. :)

Momina 2016.01.19. 08:33:15

Én az összetevőkről kérdeznék. A kármint értem. Bár aki a bíbortetűket sajnálja, ugye figyel arra, hogy egy hangyára se lépjen rá, illetve a feje körül döngő szúnyogot se tapsoja össze, vagy a konyhába betévedt legyet se csapja le egy újsággal? A tejsavót értem, a csiganyálat értem, stb. De mi a baj a méhpempővel? Az egy csodálatos anyag, egészséges, lenyűgöző élettani hatással.

spinat 2016.01.19. 08:41:07

A növény nem élölény? Mennyire etikus pálmaolajat tartalmazóélelmiszerek fogyasztása, egyéb ilyen termékrk használata?

Todward 2016.01.19. 10:55:44

Jót röhögtem ezen a bekezdésen. Happy woman with salad, persze. És most megyek, megeszem egy kínok között elpusztult állat testét.

Captain Awesome 2016.01.19. 14:35:36

"Ha nem így lenne, akkor nem lenne lelkiismeret furdalásod az állati eredetű ételek evése közben, vagy nem ezen pörögne az agyad egész nap."

Ha komolyan ezen pörög az agyad egész nap, akkor javasolnám szakember felkeresését. És itt most nem gasztroenterológusra gondolok.

A természet rendje az, hogy az egyik állat megeszi a másik állatot. Az ugye megvan, hogy pl. a macska azért játszik az egérrel, mielőtt megöli, mert a félelem hatására az egérben több adrenalin termelődik, és emiatt jobb lesz az íze?

Az ugye szintén megvan, hogy ha a tehenet nem fejed, akkor az nagyon rossz lesz neki? Persze, ipari méretekben ez nem mindig túl emberséges, és ha ez téged zavar, akkor vegyél házi termékeket, nem az a megoldás, hogy egész nap azon agyalsz, hogy ez milyen szörnyű...

Amúgy a növény nem szenved, amikor a föld helyett egy kis tápoldattal feltöltött csőben éli le az egész életét, amíg eljut az asztalodra? Vagy van etikus növénytermesztés is, ahol csak természetes körülmények közözz élő növények csak olyan termését adják el neked, ami már leesett a földre? És az akkor etikus-e, hogy azzal, hogy megeszed a növény termését, lényegében megakadályozol egy új életet?

Dave83 2016.01.19. 21:32:04

Egy korábbi poszt hozzászólásából idézek:

fekete juk (törölt)
2015.08.15. 03:17:05
@BVsz: "Szüksége van az embernek állati eredetű ételre az egészséges élethez? NEM!"

De, szüksége van. Persze ma már tízezer kilométerről hozathatsz tofut meg hasonlókat, de akkora ökológiai lábnyomot kreálsz ezzel, ami szerintem ezerszer rosszabb, mintha a kertedben csirkét tartanál, ami tojást ad és néha levágnál egyet. Van sok módja az állattartásnak, levágásnak, válassz egy kíméletesebbet.

Meg szeditek a B12 vitamint ti vegánok. Ennyit arról, hogy mennyire egészséges a mániátok. Egy vitamint, amit minimális napi adagban kellene bevinni, azt se tudjátok fedezni természetes úton. Könyörgöm, ha legalább tojást és tejet fogyasztanátok, akkor egy viszonylag normális vega diéta lenne, de az, hogy a B12-t nem képes az ember állati eredetű élelmiszer nélkül bevinni, az azt jelenti, hogy a veganizmus nem egészséges. A gyógyszeripar tart életben titeket.

Dave83 2016.01.19. 21:49:35

Elnézve a profilképedet csudacsini cuccaid vannak.
Vegyük csak a napszemcsit... MŰANYAG!
Tudod hogyan készül a műanyag?
A KŐOLAJ finomításának egyik mellékterméke!
Tudod hogyan finomítják a kőolajat?
Kva sok ENERGIA befektetésével!
Tudod honnan van az energia?
VILLANYÁRAM előállításából!
Hogyan állítják elő a villanyáramot?.....

Szerintem ha hiteles akarnál lenni, akkor meztelenül ki kellene költöznöd valami erdő mélyére aztán megélni úgy ahogy tudsz!
Szerintem 5 perc után hívnád apucit... de hazafelé még álljunk meg a Mekiben.

Úgyhogy ne beszél itt nekem erkölcsi felsőbbrendűségről, mikor te is megalkuvó vagy.

BVsz 2016.01.20. 01:31:00

@Dave83:
"De, szüksége van."
Továbbra sincs szüksége :) idézet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége által közzétett tanulmányból:
"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases"

"Persze ma már tízezer kilométerről hozathatsz tofut meg hasonlókat"

Tudod te egyáltalán miből készül a tofu? Szójababból. Ez a remek hüvelyes növény rendkívül igénytelen, különleges környezeti viszonyokat nem igényel a termesztése.
Magyarországon is termesztik, házilag is elkészíthető a tofu, nem nagy cucc. Semmi szükség több ezer kilométerről rendelni ( viszonylag rövid szavatossági ideje miatt nem is lenne ésszerű), nem mintha a tofu vagy egyáltalán a szójabab elengedhetetlen kelléke lenne a vegán étrendnek.

"de akkora ökológiai lábnyomot kreálsz ezzel, ami szerintem ezerszer rosszabb, mintha a kertedben csirkét tartanál"

Az, hogy szerinted mi rosszabb, teljesen irreleváns, hozzászólásodból egyértelműen látható, hogy fingod sincs miről beszélsz. Az ökológiai lábnyom pedig kisebb lenne mivel a csirke felneveléséhez több erőforrásra van szükség. A kertben szaladgáló csirke fenntarthatóság szempontból gyerekes téveszme, ehhez kb 5 milliárddal vagyunk többen a kelleténél.

"Van sok módja az állattartásnak, levágásnak, válassz egy kíméletesebbet."

A probléma nem a levágás módja, hanem maga a levágás, mivel semmi szükség nincs rá.
Egy madárinfluenzával fertőzött csirke esetében van legitimitása kiirtási módszerekről töprengeni, hogy melyik az etikusabb, nem ez az alapvető morális probléma abban az esetben, ha az állat lemészárlása csupán fogyasztói igényeket szolgál ki.

"Meg szeditek a B12 vitamint ti vegánok. Ennyit arról, hogy mennyire egészséges a mániátok. Egy vitamint, amit minimális napi adagban kellene bevinni, azt se tudjátok fedezni természetes úton. "

Heti 2500 mikrogramm vízben oldódó kobalamin teljesen megfelelő, nem szükséges napi szinten bevinni a szervezetünkbe.
A b-12 vitamint baktérium állítja elő, NEM ÁLLATI EREDETŰ!!! Természetes forrásai a mosatlan zöldségek, gyümölcsök, forrásvizek...higiéniai szempontból a táplálékkiegészítő a legjobb megoldás.
Szerinted a növényevő állatok hogyan jutnak b-12 vitaminhoz?

" A gyógyszeripar tart életben titeket. "

Ehhez képest a vegánoknak nincs szükségük koleszterincsökkentő drogokra.
Vegán diétával sikeresen visszafordítható a kettes típusú cukorbetegség így inzulinra sem kell költeni.
Növényi alapú étrend sikeresen veszi fel a harcot a magas vérnyomással, így újabb a "normális" diéta miatt szedett gyógyszert kihúzhatsz a listáról.

2016.01.20. 09:32:43

@BVsz: "Ehhez képest a vegánoknak nincs szükségük koleszterincsökkentő drogokra."

Hát persze . A genetikusan örökölt hyperlipidaemiámat is a vegán étrend gyógyítaná. Csak az orvosom biztosan kocsmába járt az egyetem helyett, aminek következtében azt tanácsolta, hogy a növényi eredetű zsíroktól tartózkodjam leginkább, mert veszélyesebbek - esetemben - mint az állati eredetű zsírok. Mellesleg ezek a "drogok" tartanak életben.

"Vegán diétával sikeresen visszafordítható a kettes típusú cukorbetegség így inzulinra sem kell költeni."

Ez a megállapítás ebben a formában netto baromság. Maximum a többlet bevitt zöld táplálék hatásosabbá teszi a beadott inzulin hatását. De ettől még nem kell vegánnak lenni, csak egészségesen kell táplálkozni, amibe a húsfogyasztás vastagon belefér.

"A b-12 vitamint baktérium állítja elő, NEM ÁLLATI EREDETŰ!!!"

"A B 12 vitamin egy vízben oldódó, színtelen és szagtalan vitamin, amely nélkülözhetetlen a szervezet számára. Kémiai elnevezése – cyanocobalamin – onnan származik, hogy központi helyen cianidot és kobaltiont tartalmaz. A DNS és RNS szintézis során mint társenzimként működik, így szerepe van a fehérje-és nitrogéntartalmú vegyületek anyagcseréjében, a vörösvérsejt normális képzésében. Főleg állati eredetű táplálékokban található meg, mint például sertés-, marhamáj, hering, tejtermékek, tojás. Napi szervezetbe vitele részben az életkortól függ. A legnagyobb szükséglet a terhesség és szoptatás ideje alatt van (3 mikrogramm).

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/3714/amit-a-b12-vitaminrol-tudni-kell"

Mellesleg igazán nem vitatkoznék, de az utóbbi időben se szeri, se száma a vega étrendet preferáló blogoknak, míg igazából sehol nem olvastam olyat, hogy a húsevés nélkül nem élet az élet.
Ehhez adalékként annyit, hogy annak idején a gyermekorvosunk megkérdezte, hogy nem vagyunk-e vegetáriánusok, mert eszünkbe ne jusson, hogy a gyereknek nem adunk húst. Majd, ha felnő, akkor eldönti ő, hogy milyen étrendet választ, de amíg fejlődik, addig ehhez szüksége van rá. Igaz nem volt fiatal, de elég nagy név volt a szakmájában, hogy elfogadjuk az érveit. Nos ezeket az érveket tagadja minden vegetáriánus.

Szerintem.

BVsz 2016.01.20. 15:50:15

@...elmúlik...:
" azt tanácsolta, hogy a növényi eredetű zsíroktól tartózkodjam leginkább, mert veszélyesebbek - esetemben - mint az állati eredetű zsírok. "

Azért itt nem árt pontosítani: a hidrogénezett növényi zsírok károsak, mint a margarin, olivaolaj, napraforgóolaj stb. Főleg a magas transzzsírtartalmuk és borzasztó omega 6-omega 3 arányuk miatt. A hosszú ideig, bő olajban sütéskor keletkező karcinogén anyagokról nem is beszélve.
Ha a növényeket természetes formájukban esszük ez nem áll fenn, noha ha ezt nem tisztázzuk, az egyszerű ember azt hihetné, hogy a dió, mogyoró, avokádó ugyanolyan káros, hiszen növényi zsírt tartalmaznak.

"a többlet bevitt zöld táplálék hatásosabbá teszi a beadott inzulin hatását"

Igen, de miért?
A zöld levelű zöldségek olyan egyedülálló phytochemikalokat( nem tudom a magyar megfelelőjét) tartalmaznak, amik segítik regenerálni az inzulin termelő béta-sejteket, míg a telített zsírsavak, főleg állati eredetűek, bizonyítottan pusztítják ezeket a sejteket.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22773666

"Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/3714/amit-a-b12-vitaminrol-tudni-kell""

Az elmúlt években több tanulmány jelent meg a napi ajánlott b-12 vitamin bevitelre vonatkozóan, 2.4 és 4 mikrogramm közötti értékeket lehetett olvasni. Biológiai hasznosíthatóság szempontból a heti egyszeri 2500 mikrogramm pont 4 mikrogramm/napnak felel meg, ami több, mint amit a cikkben ajánlottak.
nutritionfacts.org/video/cheapest-source-of-vitamin-b12/
Vakarom a fejem, nem igazán értem mire akartál kilyukadni...
A b-12 vitamint még mindíg baktérium állítja elő és nyilván a cikk szerzője sem fog arra buzdítani, hogy egyél földes répát...hol itt az ellentmondás?

"hhez adalékként annyit, hogy annak idején a gyermekorvosunk megkérdezte, hogy nem vagyunk-e vegetáriánusok, mert eszünkbe ne jusson, hogy a gyereknek nem adunk húst. Majd, ha felnő, akkor eldönti ő, hogy milyen étrendet választ, de amíg fejlődik, addig ehhez szüksége van rá. Igaz nem volt fiatal, de elég nagy név volt a szakmájában, hogy elfogadjuk az érveit. Nos ezeket az érveket tagadja minden vegetáriánus."

Milyen érvei voltak a húsevés mellett pontosan? Mert én érveket továbbra sem látok sehol. Csupán egy orvosinak semmiképpen sem nevezhető magánvéleményt.
Amúgy kifejezetten értékelem a személyeskedéstől mentes hozzászólásod, ezen a blogon ez nagy ritkaság, szegény zöldella bejegyzései mágnesként vonzzák a kretén hozzászólásokat.

blablabla12 2016.01.20. 16:01:50

@BVsz:
Javaslom elolvasásra:
www.independent.co.uk/news/science/vegetarian-diet-bad-for-environment-meat-study-lettuce-three-times-worse-emissions-bacon-a6773671.html
Maga a tanulmány
link.springer.com/article/10.1007/s10669-015-9577-y

tl;dr verzió: ugyanannyi "energiatartalmú" bacon és saláta összehasonlításánál a saláta termesztésének 3x akkora a károsanyagkibocsátása.

Beszéljünk még az olyanokról is, aki a veganizmus nevében kínozza az állatait, pl vegán módon tart macskát. Kíváncsi lennék mit szólnának az emberek, ha mondjuk egy birkát nevelnék húson.

De még megemlíthetek egy másikat is, amikor a lány gyakorlatilag megölte a saját anyját a veganizmus zászlója alatt. Nem bírta ki, hogy az édesanyja szívgyógyszerében zselatin van, így azokat kidobta és vett helyette homeopátiás bogyókat pektinnel.
squirrrelygirly.tumblr.com

2016.01.20. 21:28:43

@BVsz:

Nos a helyzet a következő.

Felkészültség híján sajnos nem tudok vitatkozni, ehhez alaposabb ismeretek kellenének, nekem pedig ezek nem állnak rendelkezésemre. Ezek nélkül csupán okoskodás lenne az érvelésem, ebből pedig úgy érzem már kinőttem.

Ez a téma mindig egy örök vita lesz, húsevők kontra vegák, és úgy érzem a vegák egy kicsit jobban felkészültek (persze már amelyik) abból, amivel alátámasztják egészségesebbnek mondott étrendjüket. Személyes tapasztalataim ezt mutatják. Megannyi ismerősöm, akik erre az útra léptek, esküsznek rá, sőt némelyik a vegetarianizmus felkent apostolaként szinte hittérítői tevékenységet végez, ami bizonyos szituációkban - valljuk be - elég kellemetlen lehet. Ennek fényében némiképp fenntartással fogadom a vegetarianizmusra buzdító felhívásokat, valamint azok tudományos magyarázatát. Mert valljuk be, érveket pro és kontra mindkét oldal fel tud sorakoztatni, sőt alá is tudja támasztani, a megfelelő tudás és ismeretek birtokában (lásd a saját hozzászólásodat).

Miután nem tekintem magam a húsevés szószólójának, úgy érzem legalább annyira nem tisztem megvédeni ezen álláspontot, mint támadni a másikat. Igaz zsigerből elutasítom a vegetarianizmust, de ettől még nem tekintem ellenségnek, aki eszerint étkezik. Sőt, megengedem magamnak, hogy azt mondhassam: toleráns vagyok.
Ennek persze normálisnak kellene lennie egy normális világban, de egyre inkább azt érzem, nem abban élünk. És nem azért érzem ezt, mert van aki nem azt eszi, ami számomra elfogadható.

Még valami. Az "orvosinak nem nevezhető magánvéleménnyel" kapcsolatban. Igazad van, nem érvekkel támasztotta alá ezt a véleményt. Ellenben egy olyan ember, olyan orvos volt, akinek nagyon komoly emberek adtak a véleményére. Prof. Budai Józsefnek hívták, és a László kórházban dolgozott elég sokáig. Amennyiben veszed a fáradságot, elég sok anyagot találsz róla a neten,

A személyeskedésről pedig csupán annyit, hogy nem szeretnék hasonulni azokhoz a kommentelőkhöz, akik szerint az internet arra való, hogy arc nélkül le lehet okádni bárkit is. Nem írok le olyan véleményt, amely mögé ne állhatnék oda, legyen az bármennyire is kritikus.
Persze tudom: kimentem a divatból. De nem baj, én már nem változom :)

Yobbágy Fery 2016.01.21. 07:30:19

Szerintem eleve baromság, hogy húsevők vs vegák. Kimondottan húsevő ember marha kevés van, mindenevők vagyunk. Az arányokat kell tudni jól belőni és akkor minden hasznos tápanyag, vitamin, nyomelem kérdése meg van oldva.
A _túlzott_ húsfogyasztás hátrányaival érvelni a vegánizmus mellett finoman szólva is hibás. Az meg, hogy a vegák jobban felkészültek lennének bármiből is...maradjunk annyiban, hogy jobban szeretik magyarázni a bizonyítványt, mert lássuk be, különcök, akikre furcsán néz a társadalom nagyobbik része, ezért aztán összeolvasnak mindenfélét, amiben aztán az ezoterikus marhaságoktól kezdve a tudományos publikációkig minden van.
A biológia más mond, az emberi emésztőrendszer a mindenevő életmódra "specializálódott", ez egyértelműen kiderül, ha összehasonlítjuk mondjuk egy nagymacskáéval, egy tehénével, meg egy disznóéval, a leginkább a disznóhoz fog hasonlítani, az meg mindenevő. Ezt a tényt soha egyik vegán (akik egyébként tapasztalatom alapján minden húselhagyó közül a verbálisan legagresszívabb fajta, semelyik másiktól nem hallottam még azt, hogy gyilkos vagyok, amiért eszem húst is) sem tudta még érdemben cáfolni.

Lehet itt érvelni mindenféle erőszakkal, meg ökológiai lábnyommal, csak előbbivel nem érdemes, a természet már csak ilyen, az erősebb megeszi a gyengébbet (az se szép látvány, amikor egy róka szedi össze az aranyos kisnyulakat az üregből). A másikon viszont érdemes vitázni, mert a túlnépesedés egy létező probléma, annak minden következményével. De abban biztos vagyok, hogy a kérdésre a válasz nem a vegánizmus (annyi termőföld jelenleg nincs, a maradék erdőinket meg jó lenne nem kiirtani emiatt), hanem a protein alternatív előállítása (igen, a laborban növesztett húsra, meg a rovarokra gondolok).

BVsz 2016.01.21. 12:31:54

@blablabla12:
"avaslom elolvasásra:
www.independent.co.uk/news/science/vegetarian-diet-bad-for-environment-meat-study-lettuce-three-times-worse-emissions-bacon-a6773671.html
Maga a tanulmány
link.springer.com/article/10.1007/s10669-015-9577-y"
Időhiány miatt a tanulmányra nem tudok érdemben reagálni később mindenképpen elolvasom.
a többi dologgal kapcsolatban:

"Beszéljünk még az olyanokról is, aki a veganizmus nevében kínozza az állatait, pl vegán módon tart macskát. Kíváncsi lennék mit szólnának az emberek, ha mondjuk egy birkát nevelnék húson."

Macskaügyben teljesen egyetértek.
A macskák biológiailag húsevő állatok, aki macskát vegán étrendre kényszeríti az valóban kínozza azt.

"De még megemlíthetek egy másikat is, amikor a lány gyakorlatilag megölte a saját anyját a veganizmus zászlója alatt. Nem bírta ki, hogy az édesanyja szívgyógyszerében zselatin van, így azokat kidobta és vett helyette homeopátiás bogyókat pektinnel.
squirrrelygirly.tumblr.com"

Ettől még a veganizmus fundamentalista ideológiája nem lesz helytelen.
Naná, hogy bevenném a zselatinos kapszulát, ha az életem múlna rajta!
Olvasatomban a veganizmus a szükségtelenül okozott szenvedést hivatott elkerülni.
Egyébként sem vagyok benne biztos, hogy orvosi célra felhasznált állatkísérletek minden esetben etikátlanok. pl etikus e 10 000 állatot megölni, ha ezzel olyan gyógyszer előállítása sikerülhet ami később milliókat gyógyíthat?
Azonban etikus ezeken az állatokon kísérletezni azért, hogy egy újabb menő parfümöt, hajlakkot gyártsunk?
A válasz szerintem egyértelmű...
Fontos felismerni és mérlegelni a tettek következményeit: dióhéjban erről szól az etika.

blablabla12 2016.01.21. 12:43:05

@BVsz: Valamilyen szinten egyetértek veled. Én eszek húst, szeretem is. Viszont én sem értek egyet az embertelen bánásmóddal. Faluról jöttem, nálunk szépen nevelték az állatokat, gondoskodtak róluk egészen, míg el nem jött az idő a vágásra. Akkor is, a lehető leggyorsabba/fájdalommentesebben lett végük.

A tanulmányról röviden:
Röviden, 3 esetet taglalnak:
1 - nem váltanak növényi eredetű kajára, kalóriabevitelt csökkenteni, eredmény: 9%-kal csökkenne a károsanyag kibocsátás
2 - átváltani az USDA (US Department of Agriculture) által javasolt csak növényi étrendre, kalóriacsökkentés nélkül, eredmény: energiafelhasználás 43%-kal, vízfelhasználás 16%-kal, üvegházhatású gázkibocsátás 11%-kal nőne
3 - USDA étrend, csökkentett kalóriával, eredmény: energiafelhasználás 38%-kal, vízfelhasználás 10%-kal, üvegházhatású gázkibocsátás 6%-kal nőne

Void Bunkoid 2016.01.21. 14:57:52

Amúgy a vitamintablettakapkodás IS egyből természetellenes dolog. Az egy dolog, hogy növényi eredetű kajákból is be lehet szerezni a B12 vitamint pl, de - pont ugye a mindenevő szervezetünk és ilyen táplálkozásra épülő anyagcserénk - ugye állati eredetű dolgokból, pl májból jóval koncentráltabban be tudjuk szerezni.

Persze meg tudnánk csinálni növényeket kajálva is, de nézzétek már meg az obligát növényevő kérődzőket - az ő szervezetük száz százalékosan növények fogyasztására specializálódott, mégis szerencsétlenek úgy képesek csak túlélni, hogy az ébrenlétük 90 százalékát azzal töltik, hogy ESZNEK.

Nos, nekem nincs kedvem a napi b12-vitamin adagom növényi úton beszerzéséhez minden nap elnyammogni négy és fél kiló rukkolát vagy egy vödör babsalátát :)

Meara 2016.01.28. 18:31:54

Nem tudom hogyan vagy képes ennyi bunkónak ilyen kedvességgel válaszolni, le a kalappal.
Jó ideje olvasom a blogod, sokat tanultam belőle, csak gondoltam leírom, hogy tudj róla. :)
További sok sikert a szemek felnyitásához!

wonderwoman92 2016.02.03. 08:10:42

Szia , köszönöm a cikket, úgy érzem pont Nekem szól :)
Én mostanában kacsintgatok a vegánság felé. Nagy húsevő vagyok/voltam (fitnessz étrend csirkemell kilószámra, tojás, túró, sajtok) .
Az elmúlt fél éveben elkezdetem nyitni a vegánság felé, logikus etikai és egyben spirituális okokból (kb 75%-al visszaszorult a húsevés). Az utóbbi időben érzékennyé váltam az élőlényekkel kapcsolatban, illetve keresek egy olyan étkezési formát, ahol nem görcsölök kilókra gondolva..
Nem fogom erőltetni a vegánságot ( hisz nem szendvedni jöttem a földre, és nem túl hiteles csurgó nyállal grillpult előtt vega-vegánságot hirdetni), DE
egyre többet kísérletezem a mindennapokban vegán fogásokkkal, a növényi tej sokkal jobban esik, mint a tehéné :) Ma saját tejet is fogok készíteni :)
Szépen hagyom hogy alakuljanak bennem a dolgok, hallgatok a megérzéseimre, nyitottan kisérletező kedvvel :)

ZöldElla 2016.02.03. 10:57:16

@spinat: A pálmaolaj pont kényes kérdés, úgyhogy beletrafáltál. :) A pálmaolaj növényi, ergo vegánkompatibilis, azonban az előállítása már kevésbé az. Az őserdő irtása és az őshonos állatok, főleg az orángutánok gyilkolása viszont már kevésbé az, úgyhogy az ember igyekszik kikerülni a pálmaolajat tartalmazó termékeket is.
Google-ben és Youtube-on rá tudsz keresni esetleg ha érdekel.

ZöldElla 2016.02.03. 10:58:02

@Meara: Köszönöm a pozitív visszajelzést. :) Mindig felvillanyozza a napom egy-egy ilyen kedves megerősítés. :)

ZöldElla 2016.02.03. 11:03:03

@wonderwoman92: Örülök ha hasznos volt számodra. :) Ha testet építesz, fitnesszezel, akkor érdemes rákeresned vegán fitnesszezőkre. :) Vannak magyarok és nagyon sok külföldi is. Ha érdekel írj rám Facebookon és átküldöm azok oldalának linkjét akiket én tudok. Meg szokták osztani, hogy mit és hogyan esznek, így tőlük is lehet inspirálódni.

Vegán · http://xn--vegn-7na.hu 2017.10.14. 20:08:09

Nagyon jó összefoglaló, köszönöm!
A vegán életmódot bemutató weboldalak között ajánlom a VEGÁN.hu-t is.

setalopiroska 2018.01.07. 10:53:53

@Captain Awesome: Ijesztő, hogy hányakban él még mindig az a tévhit, hogy a tehénnek jót teszünk azzal, ha fejjük, mert fájna amúgy. Aki ezt vallja, az arra nem gondol, hogy a többi emlősnél ez mért nem bevett dolog, hogy élete végéig fejjük? Érdekes módon az anyáknak is elapad a teje egy idő után, ha lassan elhagyja a szoptatást, aki viszont a gyerek ötéves koráig szoptat, annak van teje... Ez az állítás csak annyiban igaz, ha az ember egyik napról a másikra hagyja abba a fejést/szoptatást, mert akkor tényleg fáj. De akkor sem kellene úgy beállítani, mintha a tehenek azért élnének, hogy mi őket fejjük.

Captain Awesome 2018.01.07. 15:57:32

@setalopiroska: nyilván a tehénnek akkor van teje, ha van borja. Borja viszont van, mert non-stop fedeztetik, hogy legyen marhahús meg tej. Értem én, hogy rettentően gonosz dolog megölni a pár napos borjút - főleg a hímeket, amikre kvázi nincs szükség -, de sajnos a fiatal borjú húsa nagyon finom. Pont úgy, ahogy a borsó is zsengén jó.

A borsó is nagyon finom amúgy, de sajnos nem lehet belőle steaket csinálni :(
süti beállítások módosítása