Világbajnok vegan futó
2016. február 03. írta: ZöldElla

Világbajnok vegan futó

Interjú Beda Szabolccsal

A közfelfogásban az él, hogy a vegánok gyengék, nyeszlettek és sportra alkalmatlanok. Azonban ez is csak egy alaptalan tévhit, hiszen már számos kiváló sportoló bizonyította, hogy a tisztán növényi étkezéssel magas energiaszinttel tud eredményeket produkálni. E sportolók közé tartozik Beda Szabolcs futó is.

 

Szabolcs 15 évesen kezdett komolyabban a futással foglalkozni, azonban ekkor még a triatlonhoz kapcsolódóan rótta a kilométereket. Fokozatosan nyert teret életében a futás, amely a mai napig része a hétköznapjainak. Bevallása szerint a táplálkozása megváltoztatásával minőségileg változott a teljesítménye, ugyanis 2007-ben vegetáriánus, 2012-ben pedig vegan lett, amelyen belül a magas szénhidrát tartalmú irányzatot követi.

4_11.jpg

Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a futással?

Mindig is szerettem futni, de komolyabban 15 évesen kezdtem foglalkozni vele, amikor a nővérem unszolására elkezdtem triatlonozni. A futás már akkor is jól ment, biciklizni pedig szerettem, úszni viszont nem tudtam, viszont ez egy jó lehetőség volt arra, hogy ezt a sportot is megtanuljam.

Mitől lett az életed szerves része a futás? Mit ad számodra ha róhatod a kilométereket?

Visszautalnék az előző válaszra. Számomra már annyira természetes a futás, hogy az a fura, ha 1-2 nap kimarad. Szóval ez a napi rutin része, bár elkezdeni nekem se mindig könnyű, de utána mindig nagyon jó érzés.

Hogy néz ki az edzésterved? Egész évben ugyanaz a rutinod, vagy a versenyszezon alatt és azon kívül eltérő?

Alapozási időszakban futok többet, de ez nem csak a télen van. Versenyszezonban nyilván kevesebbet futunk, de több résztávot, a nagyobb versenyek előtt pedig van pár pihenőnap is.

A futás mellett más sporttal is erősíted magad?

Régebben triatlonoztam, de most nem űzök más sportot. Nyáron a biciklit szoktam használni, mint közlekedési eszköz.

5_11.jpg

Mióta vagy vegán és miért lettél az?

Több, mint 3 éve vagyok vegán. Előtte már vegetáriánus voltam, és egyre többet tudtam meg a tejipar működéséről és a tejtermékek káros hatásairól (köszönet érte Bonifert Annának). Tehát etikai és egészségügyi döntés is volt.

Hogyan befolyásolta a teljesítményed vegán életmódra váltás?

Egyértelműen javult a teljesítményem, vegánként döntöttem meg a kb. 10 éves maratoni egyéni csúcsomat 2:30-as idővel. A második lökést az adta, amikor átálltam a magas szénhidráttartalmú étrendre, amit egyébként a kenyai szuperfutók is folytatnak. (Erről Szabolcs összefoglaló írása itt olvasható.)

Nehéz volt áttérni a vegán étkezésre?

Egyáltalán nem volt nehéz, csak a sajtról tudtam nehezebben leszokni. (A tejben kazomorfin van, amely a morfiumhoz hasonlóan működik, függőséget okoz. Ennek szerepe, hogy a boci mindig visszatérjen az anyjához táplálkozni amíg szopik. Ezért nehéz róla leszokni. – szerk.)

Sok energiát emészt fel a hosszútávfutás. Honnan szerzed az energiát hozzá, illetve honnan tudod fedezni a szükséges fehérjemennyiséget?

Igen, hosszútávfutóként nagyon fontos a megfelelő kalóriabevitel, aminek nagyrészt szénhidrátból kell állni. 10% fehérjénél nem kell több, ami az én esetemben napi 80-100 grammot jelent, ami kb. az ajánlott mennyiség kétszerese.

Hogy néz ki egy versenyszezonon kívüli és versenyszezonos étkezésed? Van speciális a diétád?

Mint említettem az étrendem nagyrészt szénhidrátból (gabona, rizs, zab, krumpli, tészta, kenyér, zöldség, aszalt és friss gyümölcs) áll – 75-80% –, kis mennyiségben – 10-15% – pedig zsírból (mák, lenmag, szezámmag, mogyoró, mandula, egyéb magok) és fehérjéből – kb. 10%. Nincs különbség versenyszezon és alapozási időszak között. Versenyek előtti nap próbálok még nagyobb mennyiségben szénhidrátot fogyasztani.

Hogyan reagált a szervezeted a tisztán növényi táplálkozásra?

Nagyon jól reagált, de amit a sporton kívül is kiemelnék, hogy régebben telente állandóan kirepedezett a kezem a szárazságtól, ez azóta teljesen elmúlt.

Hogyan néz ki 2016-ban a versenynaptárad?

Ebben az évben szeretnék egyéni csúcsot futni maratonon, ami 2:30-on belüli időt jelent. Tehát lesz pár külföldi maraton, ahol erre jó lehetőség van, de természetesen az Országos Bajnokságon is részt veszek. Ezen kívül nagyon sok kisebb-nagyobb verseny is lesz, ahol indulok, de ezek nincsenek előre megtervezve.

Melyik évben volt a legtöbb versenyed és milyen eredményeket értél el?

Nem tudok ilyen évet mondani, mindig sok versenyen indulok, de legtöbbön inkább csak edzés jelleggel.

2015 nyarán senior világbajnok lettél. Ez pontosan mit takar (melyik korosztály, milyen táv) és milyen verseny volt?

2014-ben sikerült megnyernem a Törökországban megrendezett Szenior Atlétikai Európa Bajnokságot maratoni távon M35 (ifi:-) korosztályban, tavaly 2015-ben pedig ugyanezt az eredményt értem el a lyoni Világbajnokságon is.

Általában milyen eredménnyel végzel a versenyeken?

Erre nagyon nehéz általánosságban válaszolni. Ez függ a távtól, a mezőnytől és a saját állapotomtól. A kisebb hazai versenyeken általában dobogón vagyok. Nagyobb versenyeken változó, de pl. tavaly a budapesti és a pozsonyi maratonon is az 5. helyen végeztem.

Mi alapján jelentkezel egy versenyre?

Minden évben van pár fő verseny, amin biztosan részt veszek, illetve a Futapest terepfutás sorozat állomásain is ott szoktam lenni, ezek nagyon jó felkészülési versenyek. Ezen kívül ad hoc jelleggel is szoktam indulni, van hogy pénteken nézem meg, hogy milyen versenyek vannak az adott hétvégén.

Saját magad finanszírozod a futásaid vagy tagja vagy valamilyen sportegyesületnek és vannak szponzoraitok?

Az egyéni versenyeket saját magam finanszírozom, de a csapatversenyeken támogató segítségével szoktunk indulni. Az ELTE Sashegyi Gepárdok futócsapat tagja vagyok, ami az ország legjobb hosszútávfutó társulata, a Maraton Csapat Országos Bajnokságot rendszeresen meg szoktuk nyerni. A pénzügyi támogatónkon kívül szerencsére van olyan szponzorunk aki talpbetétekkel, illetve olyan is, aki sportruházattal lát el minket.

3_12.jpg

Mennyi időt vesz el a magánéletedből a futás? Ennek rendelsz mindent alá?

Elég sokat, mivel munka mellett csinálom, nagyon másra már nem is marad időm, de azért a különböző vegán eseményekre is mindig szorítok időt.

Pályafutásodból mire vagy a legbüszkébb?

Még triatlonos pályafutásomból a legemlékezetesebb a Hosszútávú (Ironman) Országos Bajnokságon elért 3. hely. Futásban pedig a (már majdnem vegánkéntJ) elért Maraton OB 3. hely, illetve a már említett, és vegánként elért Szenior Maraton EB és VB 1. helyezés.

Van kedvenc energia szelet recepted? Megosztanád velünk?

Sajnos nincs, nem szoktam energiaszeletet enni, de a versenyekre általában lekváros kenyérrel „készülök”.

http://bedaszabolcs.jimdo.com

Ha tetszett a poszt és érdekelnek a veganizmussal kapcsolatos témák, akkor kövess Facebookon , Instagramon,  YouTube-on és Twitteren is!

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr128306002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blablabla12 2016.02.03. 11:16:21

A kazomorfinos dolgot gondold át mégegyszer:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8169274

ZöldElla 2016.02.03. 14:23:52

@blablabla12: Sajnos nem vérvegán oldalak a fentebb linkeltek, így nem elfogultak, nem lehet őket szidni. :(

blablabla12 2016.02.03. 15:46:05

@ZöldElla:
24.hu: ez van megadva forrásnak:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4334652/
itt szó sincs a kazomorfinról

fuggosegek: itt a huffington post van forrásként jelölve, és erre ez a válaszom:
www.huffingtonpost.com/entry/cheese-is-not-addictive-like-crack_us_562ad63de4b0443bb5641eb1

mosaiconline: nuku forrás, csak sok-sok szöveg

havastanya.hu: ugyanaz, mint az előbb

blablabla12 2016.02.03. 15:49:07

Hosszabb olvasásra pedig:
www.efsa.europa.eu/sites/default/files/scientific_output/files/main_documents/231r.pdf

De látod, én tudományosan elismert oldalról hoztam forrást, te pedig random blogokról, híroldalakról.

VT 135 2016.02.11. 15:18:40

Nekem ez a "sajtfüggőség" olyan, mint a húsfüggőség, evés-függőség (nem a kóros-evés-függőség!), levegővétel-függőség... Ha van más étel is, akkor eszem mást is. Ha a húst kiiktatom, vagy csökkentem, akkor nyilván a sajt jobban előtérbe kerül. A bocit motiválja, h visszemenjen az anyjához szopni...szerintem az éhség éppen eléggé inspirálja. :) Sosem éreztem, h sajt evés után bármiféle extra-megnyugvás ért volna. Megnyugvás, igen. Minden evés után. Hogy már nem vagyok éhes, jól laktam. :)
Ez a legújabb tudományosság, a sajttal kapcsolatban, lehet igaz, lehet, hogy nem, lehet, h van benne valami. Pont ugyanolyan, mint a többi ezer tudományosság pro és kontra, amelyekről hónapok-évek múlva kiderül az ellenkezője.
Az táplálkozás-tudomány, véleményem szerint pont olyan ág, ahol sosem lesz teljesen bölcs az emberiség, hogy mi a "jó" és mi a "nem". Eleve mindannyian különbözőek vagyunk, hiszen nem ugyanolyan baktérium-populáció él a beleinkben. Azt gondolom, törekedni lehet bizonyos irányokba, vannak alapvetések, miszerint a cukor-méreg, illetve a feldolgozott, vagy iparilag agyonmérgezett ételek kerülendőek. Elsősorban azonban a józan eszünkre kell hallgatnunk.

blablabla12 2016.02.29. 19:54:19

@VT 135: főleg, hogy az említett tanulmányban szó sincs semmiféle kazomorfinról, azt már csak szájhagyomány útján költötték hozzá.
süti beállítások módosítása