Elixír étkezde
2016. január 22. írta: ZöldElla

Elixír étkezde

Vegán vállalkozás

Idén több vegán vállalkozás bemutatását tervezem, melyek mind aktív résztvevői a kínáló oldalnak és kereslet is van a termékeikre, szolgáltatásaikra hiszen egyre több ember dönt a vegán életmód mellett, akik a vegánkompatibilis megoldásokat keresik.

 

Elsőként az Elixír vegán étkezdét és annak vezetőjét, tulajdonosát Soós Ádámot kérdeztem, aki 5 éve vegán és 3,5 éve dolgozik szakácsként. Mielőtt megszerezte a szakács képesítés már több évet dolgozott vegetáriánus konyhákon. Szakmai tudását olyan vegetáriánus éttermekben szerezte, mint a RépaRetek, Mannatural, VegaFood, Nemsüti vagy a Napfényes Étterem.

12308606_1525184594467696_269003814413655382_n.jpg

 

Mikor és hogyan fogalmazódott meg benned, hogy szakács akarsz lenni?

Úgy nagyjából 5 évvel ezelőtt, mielőtt Pestre költöztem fogalmazódott meg bennem a gondolat, azonban akkor még magamnak sem mertem bevallani, hiszen előtte sosem dolgoztam konyhán.

Egyből vegán szakácsként kezdted vagy dolgoztál előtte predán konyhán is?

Mivel akkoriban örültél, ha vegetáriánus konyhán dolgozhattál, így nem kezdhettél vegan szakácsként, mivel ilyen szakirányú képzés nincs is. Viszont sosem nyúltam hozzá semmi olyanhoz, amihez nem akartam és ezt tiszteletben tartották. Predán helyen sohasem dolgoztam.

Mikor és hogyan kezdtél vegán ételeket főzni?

Még önellátó egyetemistaként kezdtem el főzni magamra, egy idő után pedig haverokra is.

Mennyire volt nehéz áttérni a vegán receptekre? Voltak nehézségeid az elején?

Nem igazán voltak nehézségeim, sőt még Csongrád megyében is be tudtam szerezni mindent, amit akartam, ugyanis sokat jártam piacra ahol sok minden beszerezhető.

Hogyan fogadták a szakács ismerőseid a vegán konyhádat?

A legtöbben örültek neki. Volt egy kollégám – igazából a főnököm–, aki évekig mondogatta, hogy ne másnál húzzam az igát, hanem nyissak egy saját helyet.

Vegán ételkiszállítással kezdted a szervírozást. Pár mondatban összefoglalnád ezt az időszakodat, tapasztalataidat?

Előtte is ezt csináltam évekig, csak más éttermek számára. Volt minden, ami megtörténhet velünk: ütött el autó, tört el villa, meg akartak verni a „nyócban”, defekthez, hóviharhoz is volt szerencsém és RENGETEG mosolygó, elégedett emberhez.

Hogyan jött az ötlet, hogy étkezdét nyiss?

Adta magát az ötlet, ugyanis konyhafőnök voltam, mindenért én feleltem. Kreatív, céltudatos embernek tartom magam, így az étkezde nyitása tűnt a következő logikus lépésnek.

Mi alapján választottad az Elixír nevet?

A nevet két dolog inspirálta: az egyik az, hogy imádok számítógépen, konzolon játszani és főleg szerepjátékokkal játszom, ahol vannak úgynevezett gyógyító képességű italok, ételek, amelyek miatt növekszik az életerőd. Innen jött a másik ötlet: egészséges „löttyök” mágia a konyhában, amelyek éltetnek.

12038283_1496439290675560_3769498502508800417_n.jpg

Volt előtted példaként másolható és működő üzleti modell vagy úgymond vakon vágtál bele a vállalkozásba?

Igazából is-is. Inkább elrettentő példaként szolgált sok volt munkahelyem és rájöttem, mit csinálnék máshogy, ha egyszer saját vállalkozást indítanék.

Hány főből áll az Elixír csapata és mik a munkakörök? Hogy néz ki egy napotok?

Jelenleg két vegan barátom segít kiszállítani és én is bicajozom, valamint az összes többi feladat is rám hárul. 4-5 óra között kelek, 8-9 óra között tálalok, 9-11 óra között pedig kiszállítunk,11-15 óra között pedig nyitva vagyok a bisztróban, miután visszasprinteltem. Délután három után pedig bevásárlás, takarítás, előkészülés és adminisztráció. Tehát este 8 körül általában végzek is.

Mi a profilotok, milyen típusú ételeket kínáltok? Állandó étlap van vagy napi menük közül lehet választani?

Fő profilként a glutén- és cukormentes vegan ebéd kiszállítását emelném ki. Jelenleg ez megy jobban, de tervbe van véve délutáni, esti és hétvégi nyitva tartás, valamint az aduász gluténmentes vegan pizza kiszállítása is. Eklektikus, naponta változó kétfajta menü van kiszállításban, a bisztróban viszont készlet erejéig tele van a pult többféle választható étellel.

GALÉRIA

Milyen volt a környéken a vegán étkezde fogadtatása?

Meglehetősen változó, ugyanis volt, aki örvendetesnek találta, hogy itt vagyunk és végre nem a zsírban tocsogó nagymamakonyha van itt, viszont volt olyan is, aki ordítva követelte, hogy takarodjunk a kerületből, amiért nem tiszteljük az évszázados magyar hagyományokat. Értsd nincs hús.

Ételkiszállítással is foglalkoztok, amit biciklivel visztek ki. A biciklisfutár opció mögött környezettudatosság áll vagy még nincs meg a megfelelő géppark?

Abszolút környezettudatosság, radikális bicajos vagyok, jelenleg 4 biciklivel rendelkezem. Amatőr országúti csapatban is edzettem, amikor az időm engedte. 28 éves múltam, soha nem akarok jogosítványt szerezni.

Budapesten belül mely kerületekbe szállítotok ki?

5,6,7,8,9,12,13,14 bizonyos részein. A honlapunkon fent van a kiszállítási térképünk, az nagy segítség lehet rendelésnél.

Kiszállítás előtt mi az utolsó időpont, amikor még rendelni lehet? Megelőző hét vasárnapjáig, előző nap estéig vagy a kiszállítás napján is lehet még rendelni?

Leginkább azt szeretem, ha tárgyhetet megelőző vasárnap délig bejön a legtöbb rendelés, hogy tudjam mivel állok szemben. De tárgynapot megelőző reggel 9-ig lehet rendelni hétköznap is. Igaz akkor kicsit már nehezebb korrigálni, de rugalmasak vagyunk, megoldjuk.

12219356_1518951328424356_7912931511097697771_n.jpg

Mennyire ügyeltek a környezetbarát eszközök használatára? Fontos vagy elhanyagolható szempont nálatok a környezetvédelem?

Amennyire csak lehet odafigyelek erre, ugyanis nem szeretek szemetet gyártani, ha nem feltétlenül szükséges. A tányérjaink például pálmalevélből, az evőeszközök kukoricából készültek.

Csak vegán vendégeitek vannak vagy betérnek hozzátok kísérletező kedvű vegetáriánusok, diétázók és predánok (vegyes táplálkozásúak)?

Teljesen vegyesnek mondanám, talán a nem veganok aránya még nagyobb is, de ebben nem vagyok biztos mert nem igazán szoktam kérdezgetni, mivel mindenkinek örülök, ugyanis okkal térnek be, rendelnek. Ami viszont meglepő, hogy külföldről szinte csak és kizárólag veganok keresnek fel minket. (Az Elixír megtalálható a HappyCow nevű vegán étterem kereső angol nyelvű oldalon. – szerk.)

Szoktatok programokat szervezni? Ha igen milyen típusúakat és hol lehet ezekről értesülni?

Igen, szoktunk. Leginkább olyanokat, hogy hajléktalanoknak sütünk-főzünk önköltségen, de a jótékonysági oldalon kívül van például havi egy szinte legendásnak nevezhető all you can eat est, amire elég nagy szokott lenni a tülekedés. Volt előszilveszteri buli is, amely a Vegan In Hungary ismerkedős délután nevet kapta. Nagyon jól sikerült az is, volt zene, kártyázás, beszélgetés, nevetés, evés, minden, ami kell. A hely parányi mérete miatt viszont limitáltak a lehetőségeink, szóval egyelőre sokféle program nincsen.

GALÉRIA

Foglalkoztok catering megrendelésekkel?

Egy bizonyos létszám felett igen, úgyhogy ilyen esetben az elixirbudapest@gmail.com e-mail címen tudnak érdeklődni.

Mennyire látod nyereségesnek a vegán kereslet kiszolgálását? Megéri vegán vállalkozásba fogni vagy már így is telített a piac?

Bizonytalan voltam azzal kapcsolatban pár másodpercig, mit is válaszoljak, ugyanis nem túl rózsás a helyzet kezdő vállalkozóként, de anno napi több száz adagot is vittek a főztömből, szóval: azt látom, a piac telített és nem könnyű az ilyen-olyan módon monopol helyzetbe jutott éttermek mellett fennmaradni.

Milyen a jövőképed a vállalkozásoddal kapcsolatban?

Egyelőre teljesen jól teljesít, lehetne könnyebb is, de akkor meg biztosan unalmas lenne. Pont emiatt is szeretem ezt a szakmát, mert hatalmas odafigyelést és elhivatottságot igényel. Ez előtte is meghozta mát a gyümölcsét, amikor másoknak dolgoztam, így biztosra veszem, hogy a saját kezdeményezésemmel is így lesz. Sok új, kedves ismerősöm van, egy közösség alakult ki és ezt tényleg nem cserélném el semmiért.

Cím: Budapest, 8. ker. Aurora utca 11.

Képek forrása: Elixír Facebook oldala

http://www.elixirbudapest.hu/

www.facebook.com/elixirkitchen    

www.instagram.com/xveganheavenx/  

www.xveganheavenx.tumblr.com    

www.instagram.com/elixirchef    

www.elixirchef.tumblr.com  

Ha tetszett a poszt és érdekelnek a veganizmussal kapcsolatos témák, akkor kövess Facebookon , Instagramon,  YouTube-on és Twitteren is!

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr987351832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása