Akácszörp és tinktúra
2014. május 16. írta: ZöldElla

Akácszörp és tinktúra

Korábban írtam már, hogy áprilisban nyers hónapot tartottam, azaz csak nyers zöldségeket, gyümölcsöket és magokat ettem. Ennek köszönhető, hogy múlthéten kutyasétáltatás közben leszedtem egy fürt akácvirágot és séta közben elnyammogtam. Ekkor vetődött fel bennem, hogy ha a virágot megesszük, illetve sokan használják a méhek által termelt akácmézet – a méz lényegében méh hányás – akkor miért ne lehetne még valami mást is készíteni belőle. Ezért egy nyers vegán csoportban megkérdeztem, hogy ki mit kezd az akácvirággal és ott írták, hogy szörpöt készítenek belőle. Természetesen egyből hívtam anyut, hogy nem akarunk-e esetleg akácvirágból szörpöt főzni és a válasza szerencsére az volt, hogy csináljuk meg, hiszen veszteni nem vesztünk vele semmit.

akac4.jpg

 

Szerencsére tudtam olyan helyről szedni a virágokat, ahol a fák messzebb vannak az autók kipufogógázaitól, így azok nem rakódtak le a virágokra. Szedésnél érdemes magunkkal vinni egy ollót, hogy könnyebben le tudjuk szedni a virágfürtöket és ne sértsük meg  fát. Emellett érdemes megrázogatni a fürtöket, hogy a bennük lapuló bogarak kiessenek. A bogártalanítás amúgy is több lépésben szükséges, hogy minimalizáljuk az áldozatok számát. Sajnos nekünk 5-6 darab 1 mm-nél kisebb bogár áldozatul esett a szörpfőzésnek.

Hozzávalók:

  • akácvirág
  • cukor
  • citrom
  • szűrt víz
  • citromsav

 

Első körben szedjük le a virágokat a szárról. Ezt körülbelül egy mozdulattal elvégezhetjük fürtönként. A virágokat tegyük egy nagy tálba és tegyük ki pár órára az erkélyre/ablakba, hogy az esetlegesen benne maradt bogarak is el tudják hagyni a virágokat. Ezután tegyük egy nagy edénybe a virágokat, adjunk hozzá kb. 2/3-adni vizet (mi 6 liter virághoz 4,5 liter vizet adtunk), tegyük bele a felkarikázott citromokat és fedjük le. Egy hűvös helyen hagyjuk állni 2-4 napot (nekünk 4 napig ázott).

Áztatás után szűrjük le a virágokat, vegyük ki a citromkarikákat és adjuk hozzá a cukrot – akinek szimpatikusabb, az nyírfacukrot, steviát vagy más édesítőszert –  és főzzük sziruppá. Mi picit több, mint 3,5 kg cukrot adtunk az akácvirágos léhez. Számomra ez picit sok cukor de édesanyám volt a szörpfőzőmester, hiszen neki van tapasztalata, így ő adagolta az édesítőszert. Pár percig kevergessük a lét, hogy a cukor elolvadjon. Ha nagyjából elolvadt a cukor, akkor tegyük fel a gázra és kevergetés, illetve felügyelet mellett főzzük sziruppá. Mi kb. 2–2,5 órát főztük. Az illata nagyon finom, intenzív volt.

akac1.jpg

Amíg a levünk a sziruppá válás útján halad, azalatt az idő alatt mossuk el  jó forróvízben az üvegeket, hogy csírátlanodjanak. Ha kész a szirup és az üvegek is tiszták, szárazak, akkor kezdhetjük a porciózást. Egy mélyebb tálcába/tálba/edénybe tegyünk egy kevés forróvizet és állítsuk bele az üvegeket. Ez azért kell, hogy az üvegek is átmelegedjenek és ne repessze, robbantsa szét a forró szirup az üvegeket. Lassan töltsük fel az üvegeinket, a megtöltött szörpös üvegekbe tegyünk egy kis csipetnyi citromsavat tartósításként, zárjuk le és fordítsuk fejjel lefelé az üvegeket, hogy kimenjen belőlük a levegő. Hagyjuk így pár percig, majd ha minden üveget megtöltöttünk, akkor tegyük dunsztba őket, hogy lassan, fokozatosan hűljenek ki a szörpök

akac2.jpg.

Az eredmény szerintem olyan, mintha folyékony akácmézet inna az ember. Nekem nagyon ízlik és nem is értem, hogy hogyan nem jutott ezidáig eszünkbe akácvirág szörpöt készíteni.

 akac3.jpg

akac5.jpg

Akácvirág tinktúra

Ehhez két dologra van szükségünk, mégpedig akácvirágra és vodkára. Ez esetben a csészelevelet is eltávolítottam a virágokról. Egy üvegbe tettem a szirmokat és egyszerűen ráöntöttem a vodkát. Sötét helyre tettem és hagyom állni / érni 3-5 hétig, majd leszűröm. A kapott tinktúrát süteménybe, bonbonba ízesítésként vagy megfázás esetén teába használom majd.

akac6.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr646172172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása