Nyers vegán áfonya torta
2014. július 10. írta: ZöldElla

Nyers vegán áfonya torta

Mióta megismerkedtem a nyers vegán konyhával és a nyers tortákkal, azóta teljesen rabja lettem a nyers édességeknek. Én személy szerint le tudnám élni úgy az életem, hogy csak csak nyers sütiket és tortákat egyek, hiszen rengetegféle recept van és mindegyik más. Mivel most volt apu szülinapja így kaptam az alkalmon és kihasználtam, hogy van alkalmam egy újabb nyers tortát elkészíteni. Mivel apu kedvenc gyümölcse az áfonya, ezért nem is volt kérdés, hogy miből készüljön a torta.

bbtort14.jpg

Az angol nyelvű oldalakon keresgéltem, igyekeztem megtalálni a tökéletes receptet, azonban most sem hazudtoltam meg önmagam és a meglévő alapanyagokból magam kreáltam egy nyers áfonyás torta "receptet". Azért próbáltam biztosra menni és a Raw For Life nevű Facebook oldalon — amit egyébként Londonban élő magyar ír — megnéztem, hogy a nagy gyümölcstartalmú krémekhez miket használnak, ugyanis sok nyers torta és süti receptjét is leírják.

A kesu és az áfonya mennyiségének eltalálásánál szerencsém volt, pont jó lett az arány. Az útifűmaghéjat azért tettem bele, hogy összefogja a masszát és az áfonya nedvességét kicsit felszívja. Az avokádó pedig a krémességet hivatott szolgálni, mivel elég semleges íze van az avokádónak, ezért tökéletesen használható nyers sütikbe. Szerencsére nem színezte el a krémet sem, mert az áfonya héjának színe igencsak intenzív.

 

bbtort1.jpgbbtort2.jpg

 

Hozzávalók:

Alap:

  • 25 dkg mandula
  • 10 dkg paradió
  • 20 dkg datolya
  • 1 ek kakaópor
  • csipet só

 

Krém:

  • 30 dkg kesudió
  • 40 dkg áfonya
  • 1 érett avokádó
  • 3 ek kókuszolaj
  • 1,5 ek útifűmaghéj
  • agave szirup (ízlés szerint adagolva)
  • csipet só

 

 Díszítéshez:

  • 10 dkg kesu
  • 1 tk citromlé
  • 1 tk vaníliaaroma
  • csipet só
  • 0,5 - 1 tk vaníliáscukor
  • 1 ek víz
  • agave szirup ízlés szerint

A mandulát, kesudiót és paradiót a torta készítése előtt 1,5 nappal külön tálakban áztassuk be 8-10 órára, majd szárítsuk meg őket. Ez a lépés azért fontos, hogy a magvakban lévő enzimgátló anyagok kiázzanak és a szervezetünk hasznosítani tudja a magokban lévő értékes enzimeket. A datolyát szintén áztassuk be készítés előtt legalább 1-2 órával.

bbtort5.jpg

Az alaphoz keverjük össze egy tálban a mandulát, paradiót, datolyát és sót, majd tegyünk annyit az aprítógépünkbe, amennyi kényelmesen belefér. A kakaóport ekkor adjuk hozzá. Nekem 2 részletben kellett aprítanom, ezért a kakaópor mennyiséget is feleztem egy adagnál. Addig hagyjuk dolgozni a gépet, ameddig a mandula és a paradió 1-3 milliméteres  nagyságúra nem aprítódik és egy egyben maradó, formázható masszát nem kapunk.

Ha készen van a masszánk, akkor folpackkal kibélelt tortaformának — én 20 cm-eset használtam —az aljára és az oldalára tapogassuk el a masszát. Ha kisebb adagonként szedjük és dolgozzuk el, akkor sokkal könnyebben és szebben lehet vele dolgozni. Készítsünk egy peremet is, mintegy kis medencét képezve a tortaformában. Ezután tegyük be a hűtőbe.

bbtort6.jpg

bbtort7.jpg

A krémhez a folyékony kókuszolaj és agave szirup kivételével szintén tegyünk mindent egy tálba és keverjük el az alapanyagokat. Nekem a krémet is több adagban kellett elkészítenem. Tegyük az aprítóba a keveréket, adjunk hozzá kókuszolajat és ízlés szerint agave szirupot, majd adagonként kb. 4-5 percig aprítsuk a masszát. A hosszú aprításra azért van szükség, hogy a kesu krémesebbé váljon, ezáltal finomabb krémet is kapunk. Ha több részben készítjük a krémet, akkor először egy külön tálkába tegyük, hogy össze tudjuk keverni a teljes masszát a csíkosságot, márványosságot elkerülendő, hiszen nem egyenlő arányban kerül az aprító tálkájába az összetevőkből, ha előzőleg összekevertük őket az aprítás előtt.

bbtort10.jpg

Ha elkészült a krémünk, akkor nem maradt más dolgunk, mint kiadagolni a formába és szépen elegyengetni a felszínét. Díszíthetjük áfonya szemekkel, darált mandulával vagy nyers csokoládéval. De akár készíthetünk még egy kisebb adag áfonyás vagy sima kesu vaníliás krémet és díszítő habzsák segítségével díszíthetjük a torta tetejét.

bbtort11.jpg

A díszítéshez készülő kesukrém minden összetevőjét tegyük az aprítónkba és kb. 4-5 percig aprítsuk, pépesítsük. Akkor lesz jó, amikor egy lágyabb marcipán állagú krémet nem kapunk. Töltsük meg a habzsákunkat és ízlés szerint díszítsük ki a tortánkat. Könnyen és szépen lehet ezzel a krémmel dolgozni, még tapasztalatlanabb kezekkel se ronthatjuk nagyon el. (Én tipikusan az vagyok, aki általában mindig elrontja a habzsákkal való díszítést.)

Gondolom felmerül a gondolat, hogy jó ez a recept de drága. Éppen ezért most kiírom az alapanyagok árát. 25 dkg mandula 750 ft, 10 dkf paradió 500 ft, 30 dkg kesudió 1150, 20 dkg datolya 170 ft, 40 dkg áfonya 800 ft, 1 db avokádó 250 ft. Ez összesen 3620 forint. Ehhez jön még azoknak az anyagoknak a használata, amiből csak keveset használtunk, így mindennel kerekítve maximum 3900-4000 forintra jön ki egy 20 cm átmérőjű nyers vegán torta, amiből kb. 16 szelet jön ki. Egy szelet tehát 250 forintból kijön.

bbtort12.jpg

A hagyományos tortákat tekintve a 20 cm-es/16 szeletes torták ára a cukrászatokban 3500 forintnál kezdődik, csak azok a cukor, tojás, vaj és tejszín tartalmuk miatt erősen veszélyesek például az artériákra és a koleszterin-, illetve vércukorszintre.

bbtort15.jpgbbtort16.jpgbbtort13.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr716476755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása