Vegánként túlélni a kórházat
2015. július 10. írta: ZöldElla

Vegánként túlélni a kórházat

Ha vegánként valaki odafigyel a táplálkozására, akkor kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag étkezéseket biztosít a szervezete számára. Azonban mi is emberek vagyunk és megeshet, hogy valamilyen oknál fogva akaratunk ellenére kórházban kötünk ki.

 

Ez esett meg velem is még január végén. Sajnos a bőröm érzékeny és az atópiás dermatitis ragaszkodik hozzám. Ennek eredményeként a téli időszakban sajnos előjön az ekcéma is. Sokaktól hallottam már, hogy a vegánra váltásuk után eltűnt az ekcémájuk, sajnos nálam nem múlt el az ekcéma, de legalább valamennyire enyhültek a tünetek. 

ko1.jpg

Visszatérve a kórházra. Sajnos tényleg nem maradt sok választásom mert egy elég ronda vírus lepacsizott az atópiás dermatitisszel és az arcomat a közös kis deal-ük felismerhetetlenre torzította, ebből kifolyólag egy infúziós vírusölő kúrát kellett kapnom. Emellett antibiotikummal fejelték meg a kezelést. Úgy tudom ez volt életem első és nagyon remélem egyben utolsó antibiotikum szedése is. A gyógyszer beszedésének része talán keményebb volt a fizikai fájdalomnál, ugyanis kerülöm a gyógyszereket mert ellenzem a gyógyszeripar kegyetlen állatkísérleteit és nem vagyok hajlandó pénzelni őket. Ezen ok miatt pedig elég nagy csatát vívtam a lelkiismeretemmel. Amit tenni tudtam, hogy az orvosok és nővérek tudtára adtam, hogy a szükségesnél több bogyót nem vennék be.

GALÉRIA

A jelenlegi magyar állapotok szerint sajnos egy kórházban is kihívások elé néz egy vegán ha több napra be kell feküdnie. Az egészségügy elég mély ponton van és szánalmasan szegényes, lényegében nulla tápanyaggal rendelkező kotyvalékkal szúrják ki a betegek szemét. Nem szokásom itt a blogom politizálni vagy társadalmi problémákkal foglalkozni, muszáj vagyok megjegyezni, hogy amíg egy büntetés végrehajtási intézményben büntetését töltő és nem adózó személy napi ellátására többet költ az állam, mint az adózó és a társadalombiztosítást folyamatosan fizető különböző oknál fogva kórházba kerülő személyekre, addig nem is lehet sokat várni a kórházi menütől sem.

Összesen 4 napot töltöttem benn, kedd reggeltől péntek délelőttig kellett a kórház „vendégszeretetét” élveznem. Mivel tudtam, hogy nem sok mindent tudok majd megenni az egészségügyi intézmény által adott ételekből, így rendesen bepockoltam a vegán ételekből. Eléggé túlbiztosítottuk a kórházi létem, de inkább legyen több, mint kevesebb étel.

A kórházban kapott reggeli, ebéd és vacsora sem volt vegán barát. A befekvéskor regisztrálták, hogy húsmentes menüt kapjak. A vegetáriánus jelentését ismerte a nővér, de azt már nem tudta, hogy ki vagy mi az a vegán és mit is jelent. Azonban arra tényleg nem panaszkodhatom, hogy nem tartották észben azt, hogy nem eszem húst, mert húsos ételt tényleg nem kaptam, amiért így utólag hálás vagyok Nekik, hiszen simán figyelmen kívül hagyhatták volna eme "apróságot". De tejföl, tej és mackósajt viszont megfordult a porciómban.

Főtt étel lényegében csak az ebéd volt, ami mindegyik nap valami sárga meleg víz pár darab répával és petrezselyem gyökérrel leves címén és olykor felismerhetetlen trutyi másodikként. Meg talán két nap volt alma is az ebédhez, de ez vajmi kevés vitaminforrás egy regenerálódni akaró legyengült szervezetnek.

Amiket magunkkal vihetünk tartaléknak:

  • szeletelt kenyér (vegánkompatibilis)
  • növényi pástétom
  • szendvicsporral kevert kókuszzsír
  • lekvár (lehetőleg házi, zselatin mentes!)
  • befőzött lecsó, zakuszka, padlizsánkrém. ajvár
  • zöldség (paradicsom, paprika, uborka) hűtőben tartva
  • zöld levelesek (bébi spenót, rukkola, madárbegy saláta, mángold)
  • vegán keksz, pogácsa, sós apró sütemény
  • gyümölcs (akár feldarabolva dobozban)
  • aszalt gyümölcs
  • magvak (mandula, mogyoró, kesu, dió)
  • növényi tej
  • víz

Emellett a szüleim minden este hoztak egy liter turmixot, amit kb. 5 perc alatt eltüntettem, illetve előre feldarabolt, bedobozolt gyümölcsöt és két adag főtt ételt. Egyet vacsorára, egyet pedig másnap ebédre. Máshogy nem is tudtam volna átvészelni azt a 3,5-4 napot mert abból, amit adtak a véletlenül vegán margarinon kívül mást nem nagyon tudtam elfogyasztani. Az almákat se ettem meg, mert ki tudja, hogy már egyszer visszaküldött almát porcióztak e ki megint vagy sem. Minden esetre nem kockáztattam. Vadon talált gyümölcsöt bármikor megeszek fáról vagy bokorról szedve mosatlanul, de kórházi tálcáról semmit.

Esetleges alternatíva lehet még, ha valaki vegán ételszállítótól rendel magának ételt a kórházba. Azonban ez egyrészt költséges, másrészt pedig nem biztos, hogy kiengedik az osztályról abban az időszakban, amikor a futár megérkezik. Minden esetre én a vegán éttermek helyében felvenném a szolgáltatásaim közé a kórházba ételszállítást is mert esetenként lehet rá igény.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr907580554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D2 2015.07.10. 10:15:05

Kapaszkodj, nem vegaként is nehéz túlélni, Én csak gyerekszülés okán voltam bent, nem vagyok válogatós, bírom a menzakosztot, de az ehetetlen és gusztustalan kaja helyett a családtagok a közeli kifőzésből szállították a tartalmas ételt.

Serivor 2015.07.10. 10:36:05

Szöveggyártással foglalkozóként illene a -ba -be és a -ban -ben ragok megkülönböztetését és helyes használatát is megtanulni.

Phteven 2015.07.10. 11:21:36

Hogy Rejtőt idézzem, "Igoriban hülyék számára nincs diéta.". :-)

Miért gondolja bármely vegetáriánus, hogy egy kórházban pont az ő dilje miatt fognak külön főzni?! Ha én oda kerülök, engem sem kérdez meg senki, hogy szeretem-e a tökfőzeléket. Ha majd éhes leszel, megeszed a húsos kaját is.

frikazojd · http://kocs.ma 2015.07.10. 11:33:27

En is vegan vagyok, ezert neha krumplit eszek a pacalhoz. Egy korhazban nem, ott inkabb vegavirslit vegamajkremmel.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2015.07.10. 11:33:32

Mire számítottál, bikaviadalra?

Mindenesetre ezek a kaják kinézetre jobbnak tűnnek, mint a mócsingos "húsos" társaik, amit a húsfogyasztó páciensek számára készítenek.

Szóval még egy állatkínzó húsfogyasztó is jobban jár, ha a kórházban vegán-nak mondja magát.

Phteven 2015.07.10. 11:43:33

A husi levest kimondottan megkívántam. :-D

csak egy néző 2015.07.10. 11:45:35

Waooo, arany anyám, nem vagy egy egyszerű eset.
Ez a mondatod pedig gyönyörű
"Az almákat se ettem meg, mert ki tudja, hogy már egyszer visszaküldött almát porcióztak e ki megint vagy sem."
Arról gondolom még nem hallottál, hogy a csapból víz folyik és, ha ilyen finnyásnak tetszik lenni, akkor le lehet mosni. Jó, hogy nem azt írtad, hogy egyszer már megrágott almát kaptál.
Nekem is volt szerencsém 2x is a Korányi intenzív osztályához és egy hónapig a rehabhoz és a kajáról és a dolgozókról is a borzasztó körülményekhez képest csak pozitív véleményem volt. Minden a szakácson múlik és ott remek volt a szakács. 5 féle kaja volt, normál, vega, húsmentes, kalóriadús, diabetesz és mindegyik ehető volt. A reggelit és a vacsorát pedig ki lehet egészíteni egy kis hazaival.
Egyébként biztos lehetne jobb is az ellátás, de, hát nem kell bekerülni, hanem a stadionokban kell sportolni és a beígért uszodákban úszkálni.
Az egészségügyünk úgy van, mint a másodhegedűs a bandában.
- Főnök, nekem nem jár a jattból?
- Járni jár, csak nem jut.

Gekko 2015.07.10. 11:52:49

Az azért roppant vicces, hogy egy vegán, aki tökéletes félreérti a természet, erőszak, evolúció kérdését, beszél környezettudatosságról.
Erőszakmentesen sajnos abban a pillanatban kihaltunk volna, amint lemásztunk a fáról. Az erőforrások - többnyire erőszakos - biztosítása a faj és az egyed túlélésének a záloga. És ebben a növények legalább olyan sikeresek, mint az állatok. De az ember a légsikeresebb.
Amúgy, azzal tisztában vagy, hogy az internetes önigazolásodnak milyen környezetromboló hatása van, mennyi energiát égetnek el a szerverfarmok? Jujj.

calvin&hobbes 2015.07.10. 12:03:29

Nem akarok kekeckedni, de oszinten szolva amig VC papirt, gyogyszereket kell magaddal vinned mert a korhaznak nincs erre kerete, (tulajdonkeppen meg a kotszerek is limitalva vannak) addig ne akadjunk mar ki azon, hogy a nover "nem tudja" mi az a vegan es hogy milyen mar hogy nem vegan kompatibilis kajat porcioznak ki.
Nem mondom, hogy jo a koszt - mert van mit fejlodni, abbol foznek amire a fejkvota eleg es a korhaz kajarendszereben az alapdietakon van a hangsuly (cukorbeteg, soszegeny etc) nem a "divatdietakon". Ha fancy vegan vagy - vigyel magaddal fancy vegan kajat... Mondom ezt ugy, hogy magam is "valogatos" vagyok, emelle meg a laktoz sem jar kez a kezben a szervezetemmel - a 4 napos korhazi udulesemre, ezert hoztam magammal kajat es marhara nem hozongtem a ket zsemlen, a ketujjnyi vastag istentudjamilyenallatbol szarmazo lazacrozsaszin parizsin(?) meg a ket deci iskolatejen amit vacsorara szolgaltak fel.

"Az almákat se ettem meg, mert ki tudja, hogy már egyszer visszaküldött almát porcióztak e ki megint vagy sem".... es ezt most igy hogy????

nem vagyok budapesti 2015.07.10. 12:10:14

Srácok ők se büszkék a főztjükre, legközelebb gyertek ti is tüntetni egy jobb egészségügyért.

calvin&hobbes 2015.07.10. 12:11:27

es a masik:

"Vadon talált gyümölcsöt bármikor megeszek fáról, bokorról szedve mosás nélkül de kórházi tálcáról semmit"

Ez most komoly???? Hallottal mar arrol, hogy mosatlan gyumolcsokrol milyen parazitakat szedhet ossze az ember lyanya/fia???
Attol eltekintve hogy az marhara nem vegan, meg csak nem is egeszseges. Raadasul elvakult allatvedokent meg csak meg sem olheted mert ugye minden allatnak joga van az eletnek, meg annak a hosszu kis eloskodo kukacnak is aki az emeszto rendszeredbe tud koltozni. Plusz ugy az egyetlen megoldas a kiirtasara a gyogyszer lenne, amit ugye allatokon kiserletezve fejleszthettek ki, allatok ellen...

Mi ez, ha nem az otszoros sajatlabonloves gyonyoru esete???? :D :D

Lady Ann 2015.07.10. 12:16:51

"de amíg egy börtönben büntetését töltő és nem adózó személy napi ellátására többet költ az állam, mint az adózó és a társadalombiztosítást folyamatosan fizető különböző oknál fogva kórházba kerülő személyekre"
Szólj az Amnesty Internationalnak, hátha elejtenek pár jó szót a kórházi fogvatartottakért.

GNandor 2015.07.10. 13:09:37

"...kerülöm a gyógyszereket mert ellenzem a gyógyszeripar kegyetlen állatkísérleteit és nem vagyok hajlandó pénzelni őket"

Akkor minek vetted be amit a kórházban adtak? Vagy ha a saját életed múlik rajta akkor már mégse olyan nagy baj az az állatkísérlet? Nem értem ezt a kettős mércét....

"Vadon talált gyümölcsöt bármikor megeszek fáról, bokorról szedve mosás nélkül de kórházi tálcáról semmit"

Erre nem is tudom mit mondjak...előttem már jól összefoglalták, hogy mi ezzel a gond.

Tudományos libsizmus 2015.07.10. 13:22:27

Vegaként, te nyelvzseni. Nem vegánként.

_B_ 2015.07.10. 13:25:25

Drága posztoló, ha tudnád, hogy a rendes változatos étrendet tartó embertársaidnak mekkora érvágás a kórházi koszt, nem szólnál egy szót sem. Szerinted mennyi és milyen húst adnak ott?

Wc papír, szappan, ápoló, orvos, de még fájdalomcsillapító sincs... nem kéne talán a maradék energiát és pénzt pazarolni ilyen úri hóbortokra, mint a vegánság.

kovacsbelane 2015.07.10. 13:25:57

Ne gondolod, hogy életed első antibiotikum kúrája volt.
Miért nem utasítottad el a kezelést? Egyáltalán miért vonultál kórházba, ha ennyi ellenérzésed van a szemét, csúnya gyógyszeriparral szemben?

kovacsbelane 2015.07.10. 13:38:21

Egyébként nézőpont kérdése, hogy kevés a kaja. Egy fekvőbeteg, ha annyi kalóriát fogyaszt, mint aktívan, simán hízik néhány kilót, ami a nővérekre is terhet ró az ellátás során. Ráadásul ha az ember unatkozik és fekszik, hajlamos többet enni, mint egyébként, így is tűnhet kevésnek. A betegek által készített ételfotókra meg nem kéne ugrani, mert az ételfotózás külön szakma.
A minőségbe (ízekbe) meg ne menjünk bele, ennyi pénzből ennyi kritériumnak megfelelve nem lehet valódi minőséget és minden ízlésnek megfelelő ételt gyártani. Az emberek többsége úgyis mindent telibasz sóval...
Szóval a kórházi kosztnak elsősorban a túlélés a célja.

csak egy néző 2015.07.10. 13:46:43

@Tudományos libsizmus:
Látod baromarcú, megint csak befutottál tátottszájjal a faszerdőbe.

"A veganizmus az állati termékek használatának mellőzése, mely a leglátványosabban a táplálkozás terén nyilvánul meg, és a hozzá kapcsolódó filozófia, amely elutasítja az érezni képes állatok árucikk státuszát. A veganizmus követőjét vegánnak nevezik."

veganspirit.blog.hu/2014/10/18/vega_vegan_mi_van

wrstjnethn 2015.07.10. 14:09:28

Összefoglalva a dolgot adott egy közel életképtelen egyed, aki atópiás dermatitisztől, ekcémától, valamint egy meg nem nevezett vírustól szenved, befekszik a kórházba, de még ekkor is hisztizik mindenen. Baromi sok probléma van a kórházi étkeztetéssel, de ne várjuk már el, hogy minden betegről tételes listát vezessenek, hogy mit hajlandó megenni! Hogy lehet valaki akkora hisztis picsa, hogy egy nyomorult almába is képes legyen belekötni? Az ilyen hisztis kurva miért nem tud csendben megdögölni???

Nézzük csak meg hány féle allergiát és hisztit kellene a kórházaknak figyelembe venni: Vegán, Vegetariánus, Kosher, Hindu, Muszlim, Diabeteszes, Laktózmentes, Gluténmentes, Jódmentes és Paleo menüt is kéne tartani, továbbá bocsánatot kérni a hisztis királykisasszonytól amiért egy almát mertek a tálcára rakni. Ismét kérdem, mi tart vissza attól, hogy egy sarokban csendben felfordulj?

wrstjnethn 2015.07.10. 14:18:22

Továbbá ha annyira szíveden viseled a szegény kizsákmányolt állatokat, akkor remélem nem használsz fogkrémet, bőrápoló szereket, sampont, tudfürdőt és szappant, nem veszel ruhát, cipőt és táskát, nem használsz semmilyen motorizált közlekedési eszközt, számítógépet, TV-t, légkondicionálót, fűtést, telefont, áramot, műanyagból készített tárgyakat, stb. stb...

Biztos állatok millióin segítettél, hogy huszonnyolc tabletta helyett csak huszonkettőt voltál hajlandó bevenni! A gyógyszergyárak tucatostul engedték el a kísérleti patkányokat és egereket, sőt az újabb megrendeléseiket is lemondták, mert te ilyen hős voltál! Remélem még látni fogod a szobrot, amit dicsőségedre emelnek, mielőtt javaslatomra csendben felfordulsz.

calvin&hobbes 2015.07.10. 14:37:19

@wrstjnethn: Egesz sok olyan haztartasi szer/kozmetikum/egyeb hasznalati eszkoz van mar (nem tudom hogy Mo-on mennyire elerhetok) amelyek azert kiszolgaljak a veganokat. Ez azert vilagszerte eleg szeles tomegeket mozgat meg (eleg komoly penzt hozo piacrol beszelunk).
Ugyanakkor mas kerdes, hogy az altalam ismert veganok egyike sem hoborogne, hogy egy (majdnem harmadik vilagbeli allapotokat mutato) korhazban nem az o eletformajukhoz szabjak az etrendet... Ok speciel megoldjak maguknak anelkul hogy szajat tepnenek egy blogon...

phaszfej 2015.07.10. 15:07:53

Mi az, hogy ,,a vacsora sem volt vegán barát"? Az ember nem eszi meg a barátját, akkor sem, ha vegán. De még annak se lenne sok értelme, hogy vegánbarát. Vegánból készült barát?! A barát egy főnév, nem jelző. Aki azt se tudja, mit ír le, az ne vegánkodjon, mert nagyon csúnyán benézi.

Gabor Jeges 2015.07.10. 15:29:49

@Gekko:
Ostobaságokat beszélsz. Nem evolúciós okokból táplálkozunk úgy, ahogy, hanem társadalmi okokból. Te sem eszel meg mindent, kutyát, macskát, bogarat, pedig evolúciósan azt is kéne, nem. Azt esszük, amiről azt tanították nekünk, hogy ehető. Indiában nem esznek tehenet, de az araboknál igen. Ott viszont nem esznek sertést, mi viszont igen. Mi nem eszünk macskát, távol-keleten viszont igen. Ők nem esznek rovarokat, Afrikában viszont igen (meg persze Thaiföldön is) Szóval tápláléklánc csúcsa ide vagy oda, te sem eszel meg mindent, és hülyének nézed azokat, akik nem eszik meg azt, amit te igen, és azokat is, akik megeszik azt, amit te nem. Csúcsragadozó...

kovacsbelane 2015.07.10. 15:42:46

"Az almákat se ettem meg, mert ki tudja, hogy már egyszer visszaküldött almát porcióztak e ki megint vagy sem."
Ezt nem is tudom értelmezni. Vajon mi történhet a konyha sötétjében egy almával, amibe még senki sem harapott bele?

Gabor Jeges 2015.07.10. 15:50:21

@wrstjnethn:
Pedig bizony legalább a diabéteszre, laktózérzékenységre, allergiákra figyelni kell. Annyiféle dologra, amennyi van. Más kérdés, hogy a kórházaknak nincs pénze sajtra csak sajtízű növényi zsíros műanyagra, sem főzelékre, csak lisztes vízre (hétköznapi nevén: csiríz) 3 szem borsóval. Ezzel nem is őket minősítem, hanem... De ne politizáljunk. Remélhetőleg te sem leszel laktózérzékeny, és nem adnak mackósajtot a kórházban, Egyébként nem fognak, mert arra nagyon figyelnek.

Gabor Jeges 2015.07.10. 15:55:22

@phaszfej:
Egy vegán simán ehet barátot vacsorára. Legalábbis a fülét. Legjobb a szilvalekváros barátfüle.

fifibá55 2015.07.10. 16:01:53

Most sírjak vagy nevessek? Jelentsd fel a kórházat emberi méltóságod lábbal tiprása miatt.
Az, hogy kigyógyítottak, szót se érdemel..

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:02:24

A cikkhez annyit, hogy igen, az embernek magával kell vinnie a kórházba azt, amit meg akar enni vagy hozatni kell a látogatókkal. Ha ez egyik sem megy, akkor felfüggeszteni a saját elvű étkezést. Eleinte ellenkezni fognak a nővérkék meg húzogatják a szájukat, némelyik győzködni fog, hogy ne a narancsot egyed, hanem a zsömlét, amit ő hoz, de ha elég kitartó vagy, megtörnek. Ez a tapasztalat.

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:06:22

@fifibá55:
Ez már csak így van. 8 év alatt egyszer sem dicsért meg a főnököm, ha jó munkát végeztem, mert az természetes. Viszont a legkisebb hibáért is alaposan megkaptam a magamét.

Haveravera 2015.07.10. 16:08:41

Az én párom éppen kórházban van, viszem a teljes ellátást naponta kétszer. (Normál koszt, de hadd érezze jobban magát .)
Úgy látom, más is így van ezzel.
Szerintem az lenne a praktikus, ha felvételkor nyilatkozhatna a beteg, hogy kér-e kaját, vagy sem. A legtöbb beteg nem kérne, csak az, aki valamilyen okból tényleg rászorul. Így a kevés pénzből A rászoruló kevesebb embert jobb minőségű kajával lehetne ellátni.
Így viszont minden megy a moslékba.

Peetee 2015.07.10. 16:15:09

Aha, holnap meg már legyen külön paleo osztály is a kórházban, meg külön vega és vegán részleg, ahol még a falon lévő tapéta is bio-öko gazdálkodásból származó papírból van, meg az ágyak is eredeti fából készültek. Nem ért-e még bele a bilibe a kezed???
2,5 napra kell befeküdni, és teljes ledöbbenéssel tapasztalod, hogy nem egy 4csillagos szálló színvonalán étkeztetnek??? Lejöttél-e már idén a Rózsadombról édes csillagom, vagy csak blogolgatsz a csilli-villi álomvilágból?

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:25:07

@Peetee:
Ne essünk át a ló túloldalára. Persze, hogy nem lehet minden különc kedvére tenni, de annak sem szabadna természetesnek lennie, hogy csiríz van főzelék helyett. Tudom, hogy nincs pénz az országban, és a kórház nem szálloda, de miért futurisztikus álom egy normális párolt zöldség egy szelet akármivel? Ennyire elrugaszkodottan sznob lennék, hogy ha nem zsírra és aszalt zsömlére vágyok, akkor semmi közöm a realitáshoz?

Serrin 2015.07.10. 16:32:16

@Gabor Jeges: Egy vegánnak az "egy szelet akármi" sem felelne meg, mert vagy hús lenne, vagy nem ezo-öko-bio gazdaságól származna. Ja, az is baj lenne, hogy nem lenne tofu és kókuszolaj.

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:37:11

@Serrin:
Biztos így van, de nem is erről beszéltem... Próbáltam elrugaszkodni a két véglettől a kompromisszumos közép irányába. A vega vigyen magával olyat, amit megeszik. Ezt tanácsoltam korábban. Vagy várja ki, amíg csillagidő szerint 27ezerben kap egy szelet grillezett padlizsánt a zöldségköret mellé.

hahópihehh 2015.07.10. 16:38:36

@GNandor: "Akkor minek vetted be amit a kórházban adtak? Vagy ha a saját életed múlik rajta akkor már mégse olyan nagy baj az az állatkísérlet? Nem értem ezt a kettős mércét...."

pont ugyanerre gondoltam :)

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:49:36

Ne mértek a kórházi üzletpolitikához, de azt sejtem (cáfoljon meg valaki, ha rosszul gondolom), hogy van egy költségvetés úgy anblokk mindenre, és ezt szétosztják a költségvetési területek között. Az étkezésnél fontosabb dolgokhoz ezért átcsoportosítanak az étkeztetés rovására, ahol igyekeznek a törvény által szabott minimumig leszorítani az összegeket. Ezért talán az lehetne megoldás, hogy függetlenítjük a betegétkeztetés finanszírozását a többi területtől. Kórháztól független cégeket kellene tendereztetni, és a legjobbakat oep, illetve egyéni esetekben, pl. egy vegán vagy egy paleós esetében külön a beteg által finanszírozni.

csak egy néző 2015.07.10. 16:50:20

@Gabor Jeges:
Nem tudom, hogy ez a vegán hölgy melyik kórházban volt. Egy hónapot töltöttem a Korányiban, 5 féle kaja volt, (normál, kalóriadús, kalória szegény, diabetesz, húsmentes, vega), én "normál" étrenden voltam és mondhatom, hogy kimondottan finom volt az ebéd. Majdnem minden másnap volt köretként párolt zöldség és az ebéd mennyisége is megfelelő volt.

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:55:45

@csak egy néző:
Hát akkor irány a Korányi. Kíváncsi vagyok ott milyen rendszer működik, mert ezek szerint ott ez rendben van.

Gabor Jeges 2015.07.10. 16:57:20

Kíváncsi vagyok arra is, hogy a Korányiból milyen tudósítást írt volna a cikk írója.

csak egy néző 2015.07.10. 17:06:29

@Gabor Jeges:
Ahogy ezt a cikkét elolvastam, szerintem azt is fikázná.

Serrin 2015.07.10. 17:14:26

Az előre feldarabolt, bedobozolt gyümölcs mire jó? Nem csak a cikk kapcsán, de máskor sem, pl.: munkatársaimnál sem értem a dolgot. Nem a gyümölcs a kérdés, hanem az előre darabolás és dobozolás.

Spiritmonger 2015.07.10. 17:54:56

Kedves Zöldella, hagyd abba ezt a vegán faszságot. Nem erre vagy tervezve.
Az ember, mint olyan, a biológiai felépítéséből kifolyólag mindenevő. Ezt csak olyan bizonyítékok támasztják alá, mint a fogazat, a bélrendszer, a metabolizmus, az emésztési folyamatok, a táplálékigény.
A regenerációdat pedig épp egy kiegyensúlyozott, állati fehérjét bőven tartalmazó étrend tette volna teljessé...

Gabor Jeges 2015.07.10. 18:10:09

@Spiritmonger:
Bemásolom ide, amit már egyszer leírtam: "Nem evolúciós okokból táplálkozunk úgy, ahogy, hanem társadalmi okokból. Te sem eszel meg mindent, kutyát, macskát, bogarat, pedig evolúciósan azt is kéne, nem. Azt esszük, amiről azt tanították nekünk, hogy ehető. Indiában nem esznek tehenet, de az araboknál igen. Ott viszont nem esznek sertést, mi viszont igen. Mi nem eszünk macskát, távol-keleten viszont igen. Ők nem esznek rovarokat, Afrikában viszont igen (meg persze Thaiföldön is) Szóval tápláléklánc csúcsa ide vagy oda, te sem eszel meg mindent,"
Úgyhogy badarság állandóan az evolúcióval meg a fogazattal támadni a vegetáriánusokat. Légy szíves akkor használd az általad írt csúsztató magyarázatot, ha tényleg mindent!!! mindent megeszel. Amíg van olyat, amit nem, addig ne kritizálj másokat! Mondom ezt úgy, hogy én nem vagyok vega.
De ha már az evolúció szóba került: a mindenevő nem azt jelenti, hogy mindent kell ennie, hanem, hogy bármilyen táplálékon képes megélni, akár kizárólag húson, akár kizárólag növényen. Ez biztosítja az előnyt a túléléshez. Ha az lenne a lényeg, hogy kizárólag vegyes táplálékon tudunk megélni, az csökkentené a túlélés képességét. Az ember tehát képes arra, hogy azt egyen, amit akar. Legalábbis addig, amíg nem kényszerül másra. Pillanatnyilag nem. Kivéve, ha kórházba kerül...
Az megint más kérdés, hogy valaki miért ír ilyen cikkeket. Szerintem pénzért...

Gabor Jeges 2015.07.10. 18:37:23

Ja, és nem is a kórházi kosztra lettünk tervezve. Kivéve persze a Korányit, a korábbi beszámolók szerint ott kiegyensúlyozott az étkeztetés. Szóval általában a kórházi főzeléket nem evolúciós alapon készítik el, hanem hogy mennyi pénz van rá, (Általában) kispórolják az evolúciósan fontos zöldségeket, és liszttel pótolják. A statisztikájukban meg úgy szerepel, hogy megfelelő tápértékű étel. A sajt helyett is inkább kőolajszármazékokkal kevert hidrogénezett növényi olajokat adnak, mert arra van pénz. Nagyon evolúciós...

Gabor Jeges 2015.07.10. 18:41:40

Különösen az ebéd No.2 tetszik az evolúciós mennyiségű 2 karika répával.

Peetee 2015.07.13. 17:53:02

@Gabor Jeges: De lehet, viszont a cikkíró is átesett a túlsó oldalra. Meg Te is átesel, amikor zsír és szikkadt zsemlét emlegetsz, mert nem ezt kell enni 3napon át naponta 3x. Az a baj, hogy a magyar ember olyan, hogy a sz@rt évekre megjegyzi, a jót meg 3perc alatt feledi. 3napnyi kórház után nem mondja azt, hogy a "pénteki vacsora jó volt, annak a 3/4ét meg tudtam enni, és ízlett mindkét fogás". A magyar csak azt tudja hajtogatni ,hogy soha és semmi nem jó.

Yobbágy Fery 2015.07.14. 14:28:41

@Gabor Jeges: Az, hogy melyik társadalom milyen állatokat eszik rögtön borul, amint a túlélés a kérdés. Az a letelepedett életmódnak és a folyamatosan fejlődő mezőgazdasági módszereknek köszönhető, hogy a világ szerencsésebb részein megengedhetik maguknak az emberek, hogy válogassanak (illetve bizonyos állatok esetében bejön a higiénia is a képbe).
Te is megennéd a kutyát, macskát, tücsköt, bogarat, ha nem lenne más. És akkor visszatértünk arra, hogy az ember a saját evolúciója során a túlélési esélyek maximalizálása miatt lett mindenevő. Hogy aztán egyesek a fene jó dolgukban leszűkítik az étrendjüket (nem egészségügyi okokból, hanem mert épp elkapta őket egy divatirányzat), az egy másik kérdés.

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.19. 06:03:11

"amíg egy büntetés végrehajtási intézményben büntetését töltő és nem adózó személy napi ellátására többet költ az állam, mint az adózó és a társadalombiztosítást folyamatosan fizető különböző oknál fogva kórházba kerülő személyekre, addig nem is lehet sokat várni a kórházi menütől sem" - ez azért van, mert Európához tartozunk, ahol a raboknak jogai vannak. A norvég júdáspénzen áskálódó álcivilek arra kaptak utasítást külföldi gazdáiktól, hogy a rabokat pátyolgassák, ne a betegeket. Go figure!

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.19. 06:05:32

"A gyógyszer beszedésének része talán keményebb volt a fizikai fájdalomnál, ugyanis kerülöm a gyógyszereket mert ellenzem a gyógyszeripar kegyetlen állatkísérleteit és nem vagyok hajlandó pénzelni őket." - utasítsd vissza a gyógyszeres, tudományos kezeléseket, szedj homeopátiás szereket. Mindenkinek jobb lesz úgy... Lehet, hogy már nem is élnél védőoltások nélkül.

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.19. 06:18:09

"A vegetáriánus jelentését ismerte a nővér, de azt már nem tudta, hogy ki vagy mi az a vegán és mit is jelent." - mindenkinek kehet valami elmebaja, de ezzel a pszichiátriát kellett volna felkeresni.

Olvastam a posztban a növényi tej kifejezést. Az micsoda? Növényeknek nincs tejmirigye, akkor hogy adnak tejet? Amit szójatejként, mandulatejként stb. árulnak az nem tej, köze sincs hozzá, legfeljebb a színe hasonló.

"Emellett a szüleim minden este hoztak egy liter turmixot, amit kb. 5 perc alatt eltüntettem, illetve előre feldarabolt, bedobozolt gyümölcsöt és két adag főtt ételt." - felnőtt ember ugráltatja a szüleit ilyenekkel. Szerencsétlenek, biztos nagyon örül ek, hogy ilyen szépen fejlett hisztit növesztett a kölykük.

"Máshogy nem is tudtam volna átvészelni azt a 3,5-4 napot mert abból, amit adtak a véletlenül vegán margarinon kívül mást nem nagyon tudtam elfogyasztani." - el tudtál volna fogyasztani mindent, csak a fene nagy jódolgodban nem akartad. Én is válogattam gyerekkoromban, de kinőttem.
"Vadon talált gyümölcsöt bármikor megeszek fáról vagy bokorról szedve mosatlanul, de kórházi tálcáról semmit." - vadon élő növényeket kínozni, termésüket leszaggatni az menő? Növénycsonkító.
Ha kórházi tálcáról semmit se eszel, akkor tökmindegy, hogy mit szolgálnak fel, úgyis otthagytad volna. Nem vegán ez, hanem finnyás.

BVsz 2015.07.19. 12:58:55

Vicces, amikor az emberek az evolúciót hozzák fel a veganizmus ellen. Richard Dawkins, napjaink leghíresebb tudósa, aki kutatott ebben a témában is elismeri, hogy a húsevés morális szempontból szinte védhetetlen és szeretné, ha az lenne a társadalmi norma, hogy az emberek nem esznek húst.
Ez persze nem meglepő Dawkins egy racionális gondolkodású ember. Nem lehet racionálisan érvelni a veganizmus ellen sem környezetvédelmi, sem etikai, sem egészségügyi szempontból.

zsigamarcelllookingatthings 2015.07.19. 14:11:08

A kommentelők 95%-ának egyenként a kurva anyja! Az emberiség már ezt az évszázadot se fogja túlélni, és végleg bebukja, hacsak nem vált azonnal mindenki vegán étrendre. Bassza meg az összes kibaszott köcsög csőlátású magyar, aki nem tud a saját fajtájának jövőjére gondolni, fulladjatok meg a saját metánotokban.

csak egy néző 2015.07.19. 15:41:43

@zsigamarcelllookingatthings:
zsigamarcel buzikám, nagy hálával tartozol anyádnak, hogy születésed után nem dobott a dögkútba.

BVsz 2015.07.19. 17:56:24

@csak egy néző:
Anyázós kommentre egy homofób, halált kívánó kommentel reagálni... mi értelme van ennek?

csak egy néző 2015.07.19. 18:04:33

@BVsz:
Csak, hogy érezze a törődést a baromja.

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.28. 05:23:20

@BVsz: "Richard Dawkins, napjaink leghíresebb tudósa" - mármint legtöbbet szereplő tudósa? Milyen etikáról, morálról beszélsz? Dawkins annyira etikus, hogy mondjuk a katolikus egyházat meg az iszlámot gyűlöli, de a buddhizmust meg az anglikán egyházat teljesen rendben lévőnek tartja. Mert anglikán közegben nőtt fel és a buddhizmusról semmit szinte semmit se tud saját bevallása szerint. Objektív tudós, mi?
Én ateistaként is egy közepes előadónak tartom. Népszerű mert sekélyes és populista.

A morál egy emberi civilizáció terméke. A húsevés a civilizáció előttről ered. Semmi gond a vegánokkal, amíg a civilizáció biztosítja nekik a táplálékkiegészítőket, szállítja nekik as egzotikus gyümölcsöket, amiknek kombinálásával úgy-ahogy életben tudnak maradni. A gond azzal van, hogy a vegánok náciként mindenkire rá akarják kényszeríteni az agybajukat. A húsevő senkit nem akar hússal tömni. Érdekes.

A vegán étrend környezeti szempontból van olyan durva, mint a húsevő étrend. Több ezer kilométerről hozatnak egzotikus gyümölcsöket, zöldségeket, mert a saját éghajlati övükben őshonos növényekkel kb éhenhalnának. Meg a rengeteg táplálékkiegészítő, amit szedniük kell... marhára természetes. Plusz a védőoltás és antibiotikum ellenesség... épeszű tudós ilyen mozgalmat nem támogat.

BVsz 2015.07.28. 18:20:40

@Kéne egy nick...:
Rosszul fogalmaztam,valóban. Helyesírásból sosem voltam jó, ahogy a példa mutatja...
Arra akartam kilyukadni, hogy evolúció témakörben a leghíresebb élő tudós, ebben szerintem egyetértünk. Amúgy Sam Harris hasonlóan vélekedik a veganizmusról, róla mi a véleményed?
Én magam 8 éve vagyok vegán és nem eszem egzotikus gyümölcsöket, nincs rá pénzem sajnos. Az egyetlen táplálék kiegészítő amit szedek az a B-12 ami kb 6000 forint egy évre. A föld népességének kb 2% vegán, (sokan anyagi helyzetük miatt kényszerből) kétségeim vannak afelől hogy ökológiai katasztrófát okoznának gyümölcsfogyasztásukkal.

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.31. 09:08:40

@BVsz: akkor maradj vegán, de ezt ne csináld vallásos fanatizmussal, ne téríts.
Ne hidd, hogy erkölcsi magaslaton állsz.
Fú, ha neked Sam Harris meg Dawkins az ateizmus celebjei a szint, akkor tényleg nem fogjuk érteni egymást.

Harris egy szintén nagyon populáris, az ateizmust biznisszé fordító ateista celeb. Eredetinek nem nevezném.
Ez kicsit olyan fura, hogy most előjössz pár ateista celebbel, hogy igazold a vegánságot, közben más meg vallásos tanítókra, gurukra hivatkozik. Hát én ezekre tojok. Szerintem legyél te is vegán ilyen megmondóemberekre hivatkozás nélkül. Harris eléggé népszerű ateista celeb, nem túl mély, nem túl fineszes, de biztos ez is hozzájárul ahhoz, hogy populáris az USA-ban, kicsit kilóg nála a zsidó háttere, persze szerinte ő világi nevelést kapott. Meg felült az iszlám veszélyt harsogók vonatára. Ami nem baj, mert van iszlám veszély, csak ő már ebben a körben semmi újat nekem nem tudott mondani. Jóképű ateista celeb, showmester, igazi amerikai self-made ateista megmondóember.
Vegánság kérdésében se hiszem, hogy ő lenne az orákulum.

Ezekre a vallási vagy ateista celebekre hivatkozni olyanok szoktak, akik meg akarják győzni a másikat vagy magukat, hogy az ő erkölcsi álláspontjuk, pl vegánságuk a tuti. Erre nincs szükség, nem kell senkit téríteni. Másrészt ezek az emberek pont úgy nem morális etalonok, mint ahogy a római pápa sem.

Ha neked bejön a vegánság, akkor hajrá, csak ne csinálj belőle hitbeli kérdést meg küldetést. Tudományos eredményekre mondjuk vevő vagyok, erkölcsi érvekre ebben a körben annyira nem vagyok vevő.

Barta Anett 2017.09.21. 09:37:47

@Phteven: A vegán a normális étel, minden ami attól eltér a furcsa.

Barta Anett 2017.09.21. 09:44:21

@wrstjnethn: Sok kicsi sokra megy.Igen is számít ha egy tablettával kevesebbet veszel be, és ha csak akkor engedsz az elveidből ha nagyon úgy érzed hogy muszáj.Én laktózt tartalmazó tablettát semmiképp sem vagyok hajlandó bevenni.Addig kérdezősködöm a gyógyszertárban míg kiadnak helyette hasonló hatóanyagú és zselatinmentes tablettát.Vegánként az ember megtanul odafigyelni és értékelni a részleteket/részletekre.

Barta Anett 2017.09.21. 09:50:58

@Kéne egy nick... (törölt): Ha az ember kórházban van csak mások tudnak Neki főzni, és 2 vegán főételt meg turmixot maximum 1 óra összedobni, nincs ebben semmi furcsa hogy a szülei gondoskodtak a kórházban lévő lányukról.Otthon főzni mindig jobb, én például sómentesen igyekszem étkezni,gyorskiszolgáló étteremben szinte lehetetlenség, szint mindent sóznak.Talán a kínaiban a rizs (tojás és zöldégmentes, hátulról kell kérni) valami salátával de hát enni meg ugye én is szeretek..:)
süti beállítások módosítása