Pipacsszörp
2014. június 04. írta: ZöldElla

Pipacsszörp

Bizony, a pipacsból is lehet szörpöt, szirupot főzni annak ellenére, hogy ez a növény is gyom szintre degradálódott. Pár hete vetődött fel bennem, hogy vajon a pipacsból lehet-e lekvárt vagy szörpöt főzni, hiszen elég sok, a köztudatban haszontalannak gondolt növény ehető és felhasználható. Szerencsére a kezembe akadt egy gyógynövényes könyv, amiben benne volt a pipacs is, aminek a megszárított szirmait teaként lehet használni köhögés esetén nyákoldásra.

pipacs7.jpg

Ha pedig teaként fogyasztható, akkor — véleményem szerint — szörpként is elkészíthető. De mielőtt rátérnék a receptre nézzük meg, hogy milyen tulajdonsága van a pipacsnak és pontosan mire is használható.

A pipacs vagy másik nevén vadmák a boglárkavirágúak rendjébe és a mákfélék családjába tartozó faj. Elterjedési területe Dél- és Közép-Európa. Leginkább szántók szélén, parlagon hagyott területeken jelenik meg.

pipacs4.jpg

Jó köhögéscsillapító és enyhe nyugtató hatású, teája – szárított szirmokból – toroköblítésre használható mert a pipacs szirmai nyálkaanyagot tartalmaznak. Belső használata egészséges szívű felntőtteknek ajánlott a szív fokozott ingerlékenysége (szívdobogásérzetre való hajlam) esetén. Felnőtteknél és gyermekeknél a neurotikus állapot tüneti kezelésére használják, enyhesz álmatlanság esetén. A szirmokból előállítot gyógykészítmény hatékony a száraz köhögés és a rekedtség kezelésében.(1)

Felhasználását tekintve magját sütemények és saláták ízesítésére, salátaolaj készítésére használják. Leveleit nyersen vagy főzve fogyasztják , de csak a virágbimbók kifejlődése előtt. Virágszirmait vörös ételfesték készítésére, szirupkészítésre használják.  Azonban ügyelni kell arra, hogy gyermekeknél a friss hajtás mérgezést okozhat! (2)

 Pipacs szirup recept

Hozzávalók:

  • pipacs
  • szűrt víz
  • cukor
  • citrom
  • citromsav

 

pipacs1.jpg

Amennyi térfogatnyi szirmot szedtünk annyi vízbe áztassuk be a szirmokat és karikázzuk bele a citromot. Hideg helyen – hűtőben hagyjuk ázni 2-3 napot. Az áztatás után szűrjük le és vegyük ki belőle a citromkarikákat. A víz gyönyörű piros színű lesz és enyhén érezhetővé válik a pipacs illata is. Egy edényben készítsünk cukorszirupot, majd adjuk hozzá a pipacslevet és kb. 5 percig főzzük de ne várjuk meg, hogy elkezdjen forrni! Ezután csírátlanított, meleg vízbe állított üvegekbe töltsük be, adjunk hozzá egy késhegynyi citromsavat ha gondoljuk, zárjuk jól le az üvegeket, fordítsuk fejjel lefelé, hogy kimenjen belőlük a levegő, majd dunsztoljuk be.

pipacs2.jpg

Én kb. 1 liternyi szirmot szedtem, amit 1 liter vízben áztattam. A szirupot pedig 0,7 liternyi vízből és kb. 0,7-0,8 kg-nyi cukorból készítettem. Nem lett annyira tömény szirupos de így is kellemes íze lett szerintem. Hagyományosan literenként kell 1 kg cukrot használni de én azt sokalltam, ezért is készítettem hígabb változatban. Az 1 liternyi szirom áztatásához én 1,5 citromot használtam.

Az eredmény egy gyönyörű piros, illatos és igen különleges szörp. Mértékkel fogyasszuk és gyermekeknél fokozottan figyeljünk oda, hogy mennyi pipacs szöpöt fogyasztanak!

 pipacs3.jpgpipacs5.jpgpipacs6.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr686248534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.05. 07:56:30

A hozzávalója szűrt víz????
Jó hogy mondod, én az útszéli pocsolyából akartam venni hozzá a vizet.

tompus 2017.06.05. 10:45:47

Milyen jó is egy kis ópium szörp.
süti beállítások módosítása