Birsalmasajt: a legjobb őszi édesség
2014. október 10. írta: ZöldElla

Birsalmasajt: a legjobb őszi édesség

Nem tudom ki hogy van vele, de én nagyon sokáig idegenkedtem a birsalmától is. Ez a negatív viszony akkor változott meg, amikor a szüleim egyszer készítettek birsalmasajtot. Fanyalogtam, nehezen vettem rá magam a megkóstolására, hiszen valami új, ismeretlen dolog volt és én se szeretek rossz ízű dolgokat kóstolni. Azonban ebben az esetben is 100%-osan pozitívan csalódtam és azóta is nagyon szeretem ezt a különleges, nem mindennapi finomságot. Így most a birsalmasajt receptjét osztanám meg. Szeretném megjegyezni, hogy ez a poszt nem jött volna létre, ha anyu nem készíti el sajtot és diktálja le a receptjét. Mit tagadjam, a Pán Péter generációba tartozom. :)

birs6.jpgA birsalma a rózsafélék családjába tartozik és őshazája Délnyugat-Ázsia. Egyes feltételezések szerint már 4000 éve termeszti az ember és az ókori görögök és rómaiak is előszeretettel fogyasztották. A gyümölcsnek viszonylag alacsony az energiatartalma, jól lebomló szénhidrátot tartalmaz, megtalálható benne az A-, B3-, B6-, C- és P-vitamin, ásványianyag tartamát tekintve pedig a kalcium, vas, magnézium, foszfor, kálium és nátrium. Igen magas a pektintartalma, emiatt tartják jónk az ízületi fájdalmak és reuma tüneteinek enyhítésére. (1,2)

Pontos mennyiséget nem fogok írni, hiszen mindenki annyi gyümölcsöt használ fel, amennyit be tud szerezni. Mi szerencsére saját termésből tudtuk elkészíteni így nem volt nehéz beszerezni.

Hozzávalók:

  • birsalma
  • cukor
  • víz

birs5.jpgA feldolgozni kívánt birsalmákról dörzsöljük le a szöszt, mossuk meg, daraboljuk fel és vágjuk ki a magházat a gyümölcsökből. Ezután tegyük egy edénybe — értelemszerűen a gyümölcs mennyiségéhez válasszuk ki a fazekat — és adjunk hozzá annyi vizet, hogy éppen ellepje a szeletelt birsalmadarabkákat. Addig főzzük, amíg puhára nem főnek a gyümölcsdarabok. Ha ez meg van, akkor szűrjük le a vizet és turmixoljuk össze a puhára főtt almát. 

A turmixolás után ismét tegyük fel főni és sűrű kevergetés mellett főzzük addig, amíg egy nagyon sűrű masszát nem kapunk. Lényegében akkor lesz jó, ha kevergetés közben látjuk az edény alját. Ekkor adhatjuk hozzá ízlés szerint a masszához a cukrot. Mi 1 kg masszához kb. 80 dkg cukrot használtunk. Ezt a cukros birsalmamasszát addig kell főzni, amíg a kiskanál próbánál a tányérra cseppentett massza meg nem bőrösödik. Ezután lehet formába önteni. Folpakkal vagy zsírpapírral kibélelt vagy akár szilikon formába adagolhatjuk ki a kész masszát.

birs3.jpgHa fokozni akarjuk a gasztronómiai élvezetet, akkor zúzott diót, napraforgómagot, tökmagot, mandulát, kesudiót keverhetünk a masszába és a maggal dúsítva öntsük ki. Ekkor érdemes a magvakat picit megpirítani, hogy az avasodást elkerüljük. A formába öntés után pár napig száradni kell hagyni. Ha megszikkadt a teteje azután lehet kiszedni a formából és a másik felét is megszárítani. Minél szellőssebb helységbe rakjuk, annál hamarabb szárad.

Ha szilikonos bonbon vagy sütiformába öntjük ki, akkor igazán egyedi gasztroajándék lehet karácsonyra, eesetleg gyümölcskenyérbe süthetjük bele vagy tortában/süteményben egy vékony rétegben tökéles plusz ízesítést adhat.

birs8.jpgbirs7.jpgbirs9.jpgbirs10.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr416772711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manor 2014.10.10. 20:24:32

A héj mellett a magházban is van pektin, ami segíti a besűrűsödést, így nem kell feltétlenül kimagozni. Igaz, ebben az esetben át kell passzírozni. Esetleg lehet külön pektint belerakni.
A 80 dkg cukor szerintem rengeteg, teljesen elnyomja a birsalma savanykás, pikáns ízét. Érdemes kipróbálni kevesebb cukorral, fele ennyivel sokkal finomabb lesz.

Mészáros Laci 2014.10.10. 21:22:22

Az internetes recepteken 60-100 deka cukrot adnak egy kiló megtisztított birshez, én 40 dekát és már ez is igen édesnek tűnik. Óvatosságból pici berkenyesavval tartósítottam (a sűrű masszához kilónként 0.6 gramm).

Az alkörmös levével már tilos színezni, mert mérgező. A gyerekeknek az ízesített megy legjobban. Az egyikhez darált fahéj és darált szegfűszeg keverékét adtam (kilónként 15 gramm fajéj és 5 gramm szegfűszeg), a másikhoz gyömbérgyökeret finomra vágva. A kandírozott narancshéj "elveszett" a birs határozott ízében, reszelt citromhéj talán jobb lett volna. Az ízesítőket közvetlenül a formába öntés előtt kevertem bele, nehogy kifőjenek belőle az aromák.

Végül, hogy gyorsabban megszáradjon, a nyitott villanysütőben hagytam, türelmetlenségemben felcsavartam 150 fokra, meg is égett a nagy része.

Michel Djerzinski 2014.10.10. 21:46:56

Én ki nem állhatom. Kissé olyan érzésem van, mint a medvecukorral: olcsó és igénytelen édesség. Nem finom, nem kellemes.

Waka · http://blogkocsma.blog.hu/ 2014.10.10. 22:17:38

Én párlóbetéttel főztem, igen kevés vízzel, nem akartam kiönteni egy cseppet sem belőle. Mixelés utén drótszitán áttörtem, beletettem a cukrot, és felforraltam. Innentől a mikrohullámú sütőben folytattam. Jénaiban, kb. fél literes adagokban, háromszor öt percig pörgettem 750 watton. A szünetekben átkevertem. Így öntöttem formába. Mire a második adag elkészült, az első már rendesen bőrösödött.
Ezzel a módszerrel készítettem szilvából és kajsziból is sajtot, mindkettő remek lett.
süti beállítások módosítása