Vegán testépítő
2016. április 15. írta: ZöldElla

Vegán testépítő

Interjú Váli Tamással

Az emberek azt gondolják, hogy csak fél disznókat felfalva és protein porokat habzsolva lehet biztosítani a testépítéshez szükséges energiát, azonban erre bőszen rácáfolnak a vegán sportolók.

 

Váli Tamást vegán testépítőt interjúvoltam meg a testépítéssel és vegánsággal kapcsolatban.

3_18.jpg

Mióta vagy vegán, és miért lettél az?

2014 legvégén lettem vegán pár nappal 2015. kezdete előtt. Mivel hosszú ideje testépítek, így mindig is fontos téma volt számomra az egészség. Nagyon sokat olvasgattam erről a témáról szabadidőmben, és sok videót is megnéztem. Egyszer Dr. John McDougall egy videóját láttam, amiben az állati eredetű termékek és növényi olajok egészségre káros hatásairól tartott előadást. A videó alatt folyamatosan próbáltam hibát találni abban, amit Ő elmondott, de nem sikerült, mert minden nagyon letisztázott és egyszerű volt. Ezután jobban utánanéztem a növényi étrendnek, és nem egy szörnyű videót láttam arról, hogy hogyan bánnak az állatokkal. Természetesen egyből vegán lettem, egyik napról a másikra. Szüleimnek azt mondtam, hogy egy hónapra kipróbálom, de én már akkor tudtam, hogy valójában örökre.

Mikor és miért kezdtél el sportolni? A testépítés előtt más sporttal is foglalkoztál?

Több mint 8 éve edzek, ebből az első 3 év volt alkalmankénti hobbi szinten, és az utóbbi 3 évben nagyon komolyan. Nagyon jól tanultam, azonban eléggé vékony kisgyerek voltam és szerettem volna testileg is felzárkózni, ezért kezdtem el edzeni. A röplabdát szerettem még, de azt már elég régen játszottam.

2_18.jpg

Hogyan lett a testépítés a mindennapjaid része?

Az edzés az elején kimerült fekvőtámaszokban, majd testnevelés órákon heti 1-2 alkalommal 20-30 percben az általános iskolám „konditermében”. A gimnázium miatt felkerültem Pestre, ahol 2. évtől kezdtem el heti 4-5 alkalommal 1-1,5 órát edzeni a gimnáziumi konditeremben. Később egyetemre kerülve végre magam oszthattam be az időmet, így heti 6-7 alkalommal 2-2,5 órát edzettem, és edzek mind mai napig komolyabb konditermekben.

index_3.jpg

Miért ezt a sportágat választottad?

Édesapám ajánlotta, hogy kezdésnek fekvőtámaszozzak, ha erősíteni szeretnék, mert az nagyon jó alapot ad. Így is történt és 2008. első napján 5, majd minden egyes nap 1-el többet csináltam.

Hogyan reagált a tested, amikor áttértél a tisztán növényi étkezésre? A teljesítményedben milyen változás volt tapasztalható? Megsínylette az izomzatod, hogy nem eszel húst és egyéb állati eredetű anyagot?

Az edzéseim keménységének ellenére azelőtt sem igazán tudott elfárasztani, még a 2 órás edzés sem, nagyon jól bírtam erővel. Viszont miután nem fogyasztottam állati termékeket, ez még jobbra fordult. Volt, hogy 3 órát is edzettem egy nap, és hiába gyilkoltam magam nagy súlyokkal, nagy volumennel és intenzitással, nem igazán fáradtam el, viszont nagyon gyorsan nőttem. A regenerációs időm óriási mértékben csökkent, nagyon kevés ideig érzek egy edzést, bármilyen pusztító is volt az. A bőröm is sokkal szebb lett, és mondhatnám virágzásnak indult a szervezetem.

Vegánként egyáltalán lehet izmot építeni? Nem kell tömegnövelőket vagy effélét szedni?

Mióta edzem sosem ittam fehérjeporokat és hasonlókat sem. Mindig is a táplálkozásomból próbáltam bevinni a szükséges tápanyagokat, szóval simán lehet izmos az ember vegánként. Sőőőt…

Mi a célod a testépítéssel? Magadnak vagy a külvilágnak edzel?

Szeretném elérni azt a testet, amit a fejemben látok. Sosem foglalkoztam azzal, hogy ki mit gondol rólam, mindig is magamnak edzettem. Már lassan 2 éve fent vagyok interneten (itt), mint sportoló, de csak azért, hogy megismertessem az emberekkel a vegán életmódot és megmutassam nekik, hogy vegánként is lehetünk izmosak és egészségesek. Emellett ha megkérdeznek az oldalamon valamiről, akkor szívesen válaszolok és segítek az embereknek.

6_16.jpg

Mi a kedvenc gyakorlatod?

Jelenleg talán a Wide-Grip Lat Pulldown. De egyébként mindegyik gyakorlatot szeretem, de persze váltakozik a lelkesedésem a gyakorlatokat illetően.

Melyik gyakorlatot szereted legkevésbé?

Nem igazán van ilyen.

A testépítés teszi ki teljesen az életed, vagy mással is foglalkozol?

Egyetemre járok, ahol fizikushallgató vagyok, most írom a szakdolgozatomat, hamarosan végzek. Emellett van egy párom, akivel együtt élek, tehát nem unatkozom.

Hogyan néz ki egy napi étkezésed? Miből fedezed az energiád?

Egy keményítő alapú étrendet követek, zöldségekkel és gyümölcsökkel megtűzdelve. Nem eszem növényi olajakat, emellett a zsírbevitelemet alacsonyan tartom. Reggelire zabpelyhet eszem egy evőkanál lenmaggal, egy fél bögre (fagyasztott) bogyós gyümölccsel és egy felkarikázott banánnal. Napközben főleg rizst, barna rizs, árpát (és/vagy ezek keverékét) eszem zöldségkeverékkel és hüvelyesekkel. Edzés előtt szintén zabpelyhet, ez az edzés végéig ellát energiával. Edzés után megint valami rizses-zöldségest, és utolsó étkezésként megint zabpelyhet. Alapvetően 3000-3500 kcal-t megeszem egy nap, ennek több, mint 80%-a szénhidrát, és kevesebb, mint 10%-a zsír, a maradék fehérje, ezt nem tartom számon.

5_17.jpg

Mikre kell odafigyelnie a táplálkozásában annak, aki vegánként akar belekezdeni a testépítésbe?

Sokat kell enni, leginkább feldolgozatlan ételeket és kerülni kell az olajokat. Természetesen magas szénhidrát és alacsony zsírtartalmú étrendet kell követnie, sok rostot ennie, sok vizet innia és az eredmény garantáltan nem marad el. A szervezetünk jól tud alkalmazkodni, így ha megerőltetjük, akkor ahhoz meg fog próbálni hozzászokni.Tehát például az edzésre válaszolva izmot épít, ha van miből és van mikor, tehát a pihenést se felejtsük el.

Jársz versenyekre? Ha igen miért és milyen eredményekkel szerepelsz, ha nem akkor miért nem?

Nem járok versenyekre. Voltam kollégiumi fekvenyomó házibajnokságon 3. helyezett, valamint a gimnáziumomat többször is képviseltem kötélmászó versenyeken, ahol nagyon jól szerepeltem mind egyénileg, mind csapatban. Azért nem járok testépítő versenyekre, mert manapság nem igazán az egészséges izomépítésre fektetik a hangsúlyt, hanem picit eltúlozva arra, hogy ki tud több cuccot magába tolni, és ki tud többet éhezni, tehát nem az egészséget promótálják ezek az események.

Edzővel dolgozol vagy egyedül?

Sosem edzettem edzővel, mindig a magam ura voltam, és magam jöttem rá a dolgok működésére.

Az edzőteremben hogyan reagálnak arra, hogy vegán vagy? Volt ebből konfliktusod?

Nem igazán veszik észre az emberek, de ha igen, akkor felkészültségem miatt könnyedén tudok válaszolni a kérdésekre, vagy tudom kezelni az eszetlen támadásokat.

Ha valaki most akar termet keresni, akkor mire figyeljen oda, mi alapján lehet megtalálni a megfelelő helyet?

Kezdőként bármilyen hely megfelelő lehet, ahol vannak gépek, súlyok és állványok. Nem érdemes pénzt kidobni egy drága teremre, amit nem használunk ki kezdőként. A gépekkel jó leginkább kezdeni, ugyanis ezeken ábrák vannak, hogy hogyan kell használni őket, valamint ezeken a sérülésveszély sokkal kisebb.

4_17.jpg

Kezdőként érdemes személyi edző segítségét kérni, vagy magunk is boldogulhatunk a gépekkel?

Bár a gépek használata könnyebb és biztonságosabb, én mégis feltétlen ajánlom a személyi edzőt. Nagyon sok helyen lehet hibázni egy gyakorlat kivitelezésében, amik miatt nem úgy éri az inger az izmainkat, sőt az ízületeink is bánhatják. Tehát az elején mindenféleképpen forduljunk személyi edzőhöz, aki megmutatja nekünk, hogy hogyan kell a gyakorlatokat helyesen kivitelezni. Azonban fontosnak tartom leszögezni, hogy válogassuk meg kinek hiszünk, mert nem egy személyi edző van, akinek ugyancsak személyi edzőre lenne szüksége.

Te tartasz edzéseket?

Bár még nincs meg a papírom, de egyetem után tervezem a személyi edző cím megszerzését. Több barátot és ismerőst is edzettem már, akik nagyon élvezték az edzést, habár jól elfáradtak a végére. Szóval nagyon szívesen segítek bárkinek!

Milyen közösségi oldalakon lehet téged elérni, követni?

Jelenleg Facebookon illetve Instagramon lehet megtalálni.

Ha tetszett a poszt és érdekelnek a veganizmussal kapcsolatos témák, akkor kövess Facebookon , Instagramon,  YouTube-on és Twitteren is!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr68627138
süti beállítások módosítása