Elfeledett gabonáink 1. - A köles
2014. május 23. írta: ZöldElla

Elfeledett gabonáink 1. - A köles

Személy szerint gyerekként láttam először kölest, amikor a nagyszüleimnél a papagájnak adtunk enni és az ő magkeverékében volt. Nem mondta senki és bennem sem vetődött fel, hogy ez a gabona tökéletesen alkalmas emberi fogyasztásra is. Nem tudom miért de az emberek mentális gasztrotérképén a köles egyáltalán nem szerepel a potenciálisan fogyasztható gabonák között és szerintem a legtöbben, ahogy gyerekkoromban én is csak madáreledelnek skatulyázzák be.

koles.jpg

A köles (Panicum genus) a pázsitfűfélék családjába tartozik,közel 500 faj tartozik ide és többnyire a trópusi, szubtrópusi vidékeken élnek. Egyes fajait élelmiszernek termesztik, illetve takarmánynak. Közép-Erópában mindössze 2 faj őshonos. A jelenleg termesztett köles (Panicum miliaceum subsp. miliaceum L.) Közép-Ázsiából származik és a Kárpát-medencében már az újkőkor (neolitikum) idején is termesztették. Pályafutása során a köles, mint abrak- és zöld takarmány szerepelt, ma pedig leginkább madáreleségekben kap helyet. A humán táplálkozásban leginkább bio szerepben tűnik fel. Magyarországon jelenleg jelentéktelen mennyiségben termesztik, főleg másodvetésnek vagy kipusztult vetések pótlására használják.  (1)

Élettani hatását tekintve az egyik legjobb gabona, hiszen lúgosítja a szervezetet, gluténmentes és nagyon gazdag a tápanyagokban, emellett alacsony a kalória- és magas a rosttartalma. Nagyon jó magnézium, mangán, foszfor és vas forrás. Prebiotikus hatása van, így hozzájárul a jó baktériumok számának növekedéséhez, amelyek az emésztés során játszanak szerepet. Triptofánt tartalmaz, amely segíti a szerotonin termelődését, ami a hangulat, alvás és étvágy alakulására van hatással. Az egyik legjobb teljes értékű fehérjeforrás. (2) Emellett az egyetlen gabonaféle, amely a teljes értékű fehérje mellett 7 aminosavat  tartalmaz, illetve nagyon jó szilícium forrás az, ami az érfalak védelmében játszik szerepet. A kölesben lényegében minden meg van, amire a szervezetünknek szüksége van: szénhidrátok, fehérjék, zsírok, ásványi anyagok és B-vitaminok.  (3)

 

koles2.JPG

Személy szerint nagyon megszerettem a kölest és többféle módon is fel szoktam használni.

  • Pár órára beáztatom, leöntöm róla az áztatóvizet és tiszta vízzel, pici sóval, édesítőszerrel és olajjal/kókuszzsírral köles tejet készítek belőle, amit leszűrök.
  • A tejkészítésből visszamaradt köles darálékot egy edényben kevés köles tejjel, fahéjjal és gyömbérrel kásává / tejbekölessé főzöm. Lekvárral vagy kakaóval isteni finom.
  • A köles szemeket — nyers vegán — krékerben használnom, nagyon jó rajta elnyammogni.
  • Magvas pogácsába vagy zsömlébe sütöm bele.
  • Ledarálom és nyers vegán krékerhez, kekszhez, süteményhez vagy sütött sütemény lisztjéhez használom fel.
  • Fűszeres, sós vízben megfőzöm és köretként tálalom.
  • A megfőzött kölesből növényi fasírt is készíthető.
  • A vegán konyhában a kölesből készítenek "túrós" ételeket, mint pl. "túrógombócot".
  • Kölesből készíthető "majonéz" is.

Szerintem nagyon sokféleképpen használható növényről van szó, ami lehet sós, fűszeres és édes verzióban is fogyasztható. Méltánytalanul van elhanyagolva és a sötét sarokba tolva. Remélem, hogy minél hamarabb el fog terjedni a használata, hiszen finom és tápláló gabonáról van szó. Ne felejtsük el azonban, hogy 43 fok feletti hőkezelés hatására a kölesben lévő vitaminok és aminosavak is megsemmisülnek, így szerintem a legajánlatosabb nyers krékerben, nyers kekszben vagy kölestejben fogyasztani.

 koles3.jpg

A képek forrásoldalai azokra kattintva érhetőek el.

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldella.blog.hu/api/trackback/id/tr466153549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisQtya 2014.05.24. 19:34:03

Most tértem át a gluténmentes kajálásra és szívesen eszem a kölest. Sajnos csak a DM-ben tudom beszerezni, bio formában, de rettenetesen drága.
Van valami olcsóbb beszerzési forrás?
Nem kell, hogy bio legyn.

kisQtya 2014.05.24. 19:37:25

Szerintem a kalóriatartalma nem alacsony, 371-362 között adják meg az egyes táblázatok.

Tapmancs 2014.05.24. 19:50:59

@kisQtya: Tesco / Spar -ban vettünk óccsón, dobozban és főzőzacskóban van mint a rizs,

komplikato 2014.05.24. 20:22:55

Ex-nejem sokszor csinált zöldséges kölest, amihez a kölesen kívül csak némi aprított zöldség, borsó kellett. Néha tett bele egy kis amarántot is az abban lévő nyomelemek miatt.
Egyébként nem értem, hogy amikor valami divatba jön vagy kiderül, hogy egészséges miért lesz hirtelen 2-3x annyi az ára?
legyen az bulgur, köles, barna cukor, akármi.

qwertzu 2014.05.24. 21:15:14

"Nem mondta senki és bennem sem vetődött fel, hogy ez a gabona tökéletesen alkalmas emberi fogyasztásra is."

Rossz az íze. Persze megeszem. Ha éhínség fenyeget és minden más elfogyott. Addig maradnak a rendes gabonák.

"hiszen lúgosítja a szervezetet"

LOL. Hát hogyne. Egészen konkrétan mit lúgosít?

ZöldElla 2014.05.25. 00:04:31

@kisQtya: Én szoktam az Auchanban is venni, a kimérős részlegen van. Meg ha jól emlékszem talán Budapesten valamelyik csarnokban is vettem már szintén kimérve. Az aszalványokat és magokat áruló standokat kell keresni (nincs sok belőlük).

ZöldElla 2014.05.25. 00:12:57

@komplikato: Én inkább azt nem értem, hogy miért tűntek el ezek a gabonák a kínálatból és a magyar konyhákból. :/ Mindenkinek (a környezetnek is) jobb lenne, ha magyar termelők változatos gabonáit vennénk meg, nem pedig az előre főzött ki tudja hol termelt, majd szállított és ki tudja hol csomagolt és ismét rengeteget utaztatott fehér rizst.

Grund-core 2014.05.27. 15:03:45

meg lehetne osztani a köles"tej" készítésének a receptjét lépésről-lépésre (kissé szájbarágósan, mint egy laikusnak...)? előre is köszönöm!

ZöldElla 2014.05.28. 00:11:05

@Grund-core: Nagyon egyszerű. :) Pár órára (minimum 4-6) be kell áztatni a (hántolt) kölest. Mennyiséget nem tudok mondani mert ki kell tapasztalni, hogy az ember turmixgépe mennyit bír, illetve hogy sűrűbb vagy hígabb tejet szeretnénk. Durva becslés kb. 7-8 evőkanál köles.
Áztatás után picit átöblítem, majd berakom a turmixgépbe és kb. 5-7 dl szűrt vizet adok hozzá. Szoktam beletenni csipetnyi sót és kb. ugyanannyi édesítőt (cukor/nyírfacukor/xilit, stb.)meg kb. 2 evőkanál napraforgó olajat. Ezután beindítom a gépet és kb. 2 percig turmixolom.
Elég látványosan kezd majd kifehéredni a víz. Ezután egy sűrű hálós szűrön leszűröm. De lehet vászonzsákot vagy használatlan, új harisnyazoknit is alkalmazni. Szűrés közben érdemes arra törekedni, hogy minél jobban kinyomkodjuk a levet a darálékból és készen is van. :)
Kb. 3-4 napig áll el hűtőben. Lényegében a szóját kivéve ez a metódusa az összes magtejnek. Áztatás, vízzel való összeturmixolás és leszűrés.
A tej sűrűségével a víz arányát tekintve lehet "játszani".
Remélem sikerült úgy leírnom, hogy érthető legyen. :)

ZöldElla 2014.05.28. 00:12:37

@Grund-core: Elfelejtettem megjegyezni, hogy fogyasztás előtt mindig fel kell rázni.

Grund-core 2014.05.28. 11:12:07

@ZöldElla: köszönöm a választ. végülis hasonlóan készül, mint a rizs "tej" :) azt hiszem, hogy ma ki is próbálom :)

Ilona Borsi 2014.11.20. 22:28:32

ÉN NAGYON IMÁDOM A kölest hosszú évek óta fogyasztom hol sűrűbben hol ritkábban nem régóta ,tudom, hogy milyen jó hatással van a szervezetemre én úgy készítem 1 bögre köles 2 bögre tej 2 bögre víz mazsola édesítő de bár mivel lehet fogyasztani lekvár ,kakaó. fahéj,ezzel nagyon szeretem de lehet dió, mák ,vagy bármi én köles kókot is szoktam sütni én édesen szeretem ebből a mennyiségből sok lesz akciósan veszem 500 ft 1kilo .Ki ismeri és fogyasztja a vad köles lisztet várom véleményeteket róla ÜDVÖZLETTEL Ica

Ilona Borsi 2015.01.02. 14:10:14

@qwertzu: Ez a leg egészségesebb gabona nagyon sok betegségtől meg véd saját tapasztalatom nagyon szeretem nem régen tudtam meg ,hogy a kölesnek köszönhetem az egészségemet ebbe nincs tartósító ami gyomor és bél problémát okozna.
süti beállítások módosítása